Berita Auto

MINI STRIP Paul Smith Macam Kereta Tak Siap

MINI bekerjasama dengan Paul Smith untuk membina MINI STRIP one-off ini sebagai visi reka bentuk automotif yang mampan.

Adakah anda rasa kereta yang baharu mempunyai pelapis plastik dan kulit yang terlalu banyak di bahagian dalam? Adakah anda rindu sebuah kereta yang memberikan bahan sekecil mungkin kepada pemiliknya? Baiklah, pereka fesyen Paul Smith dan MINI baru sahaja menyiapkan sebuah kereta untuk anda. Memperkenalkan MINI STRIP, kereta one-off berdasarkan MINI Cooper SE (MINI Electric di beberapa pasar) 3 pintu yang mengurangkan kenderaan tersebut menjadi inti strukturnya, tanpa kelihatan seperti produk tak siap … lebih kurang.

MINI STRIP ini berpandukan tema utama ‘Kesederhanaan, Ketelusan, Kebolehpasaran’. Mereka memutuskan untuk melakukan perkara tertentu dengan cara yang mungkin tidak dimiliki oleh kebanyakan pengeluar. Sebagai contoh, badan itu dibiarkan dalam keadaan yang belum selesai tanpa cat berwarna. Sebaliknya, ia hanya mendapat filem nipis cat lutsinar sebagai bentuk ketahanan kakisan. Tanda pengisaran pada panel keluli galvanised telah dibiarkan utuh untuk memberi penampilan kereta yang kasar.

Jalur MINI Black telah dicetak 3D dari plastik kitar semula dan bahan ini juga belum dicat. Terlebih lagi, Paul Smith memutuskan untuk membiarkan skru pelekap boleh dilihat untuk menunjukkan betapa senangnya membuka balik bahagian itu pada akhir hayatnya. Gril radiator kosong dan penutup roda aero dibuat dari Perspex kitar semula yang juga mempunyai kesan mengurangkan berat kereta dan juga kesan persekitarannya. Bahan yang sama digunakan dalam pembuatan sunroof panoramiknya.

Lebih banyak pengurangan dapat dijumpai di bahagian dalam, di mana semua trim telah dibuang kecuali papan pemuka, penutup atas dan parcel shelf. Bahagian dalam body shell diwarna biru.

Sudah tentu, Paul Smith tidak berhenti setakat menggunakan kereta ringkas dengan bahan ‘hijau’. Dia juga menambahkan jalur khas Paul Smith dalam 5 warna di dalamnya, percikan hijau neon di bahagian dalam penutup pengisian dengan gambar palam elektrik terukir.

Pusat unit infotainment diganti dengan slot telefon pintar, yang menghubungkannya dengan kereta dan menjadi pusat kawalan medianya. Satu-satunya kawalan fizikal yang dikekalkan adalah suis kuasa dan fungsi stop start di bahagian bawah timbunan tengah.

Pilihan Bahan Dalaman

Inside, the MINI STRIP uses no leather or chrome parts. Its seats come upholstered in knitted fabric and are fully recycleable down to the piping. The floor mats in here are made of recycled rubber. The entire dashboard and door shoulders are all made of recycled cork.

Roda stereng telah dibalut dengan pita selang serupa basikal jalan raya dengan penanda kedudukan jam satu yang terbuat dari label Paul Smith. Dan stereng itu sendiri mempunyai skru yang timbul. Terakhir, pegangan penarik di bahu pintu dibuat dari tali pendaki dan mereka sepadan dengan tali pinggang keledar oren.

Previous post

Bugatti Bolide Dibina Dan Akan Berharga RM19.91 Juta

Next post

Ford Mustang 1967 Dijadikan Kereta Elektrik Dengan Jarak Pemanduan Lebih 300 KM

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *