Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Mengapa Mercedes Melambatkan Kenderaan Elektrik Malaysia

Customised Incentives dan kekurangan pelan Kenderaan Elektrik mungkin menjadi alasannya.

Pada bulan Julai tahun ini, Mercedes-Benz memperkenalkan perancangan besar mereka untuk bergerak pantas kepada rangkaian kenderaan elektrik penuh bermula pada tahun 2021 dengan 4 kenderaan elektrik bateri (EV) baharu untuk pasaran global. Sekarang pada bulan Ogos, Malaysia nampaknya, dari apa yang kami baru dapat tahu, mengambil langkah mengelak EV. Ini penjelasannya.

Dalam laporan Reuters baru-baru ini, ia menyebut bahawa Mercedes-Benz merancang untuk melabur lebih dari 40 bilion euro (USD47 bilion) menjelang 2030 untuk bersiap sedia bersaing dengan Tesla di pasaran kereta elektrik, tetapi memberi amaran bahawa penukaran teknologi ini akan menyebabkan pemotongan pekerjaan.

Menggariskan strategi untuk masa depan elektrik, inventor kenderaan bermotor moden itu mengatakan pada hari Khamis bahawa mereka akan, dengan rakan kongsi, membina lapan loji bateri sambil meningkatkan pengeluaran kenderaan elektrik (EV).

Dari 2025, semua platform kenderaan baharu hanya akan membuat EV, kata pembuat kereta mewah Jerman itu. Di Mercedes-Benz, peralihan ini akan menyaksikan penurunan pelaburan sebanyak 80 peratus ke dalam enjin pembakaran dan teknologi hibrid plug-in antara 2019 dan 2026, yang menurut kumpulan itu akan memberi kesan langsung kepada pekerjaan. EV mempunyai komponen yang sedikit sahaja sehingga memerlukan tidak ramai pekerja berbanding kenderaan enjin pembakaran.

Daimler mengatakan bahawa pada tahun 2025, pihaknya menjangkakan kereta elektrik dan hibrid akan mencapai 50 persen jualan dengan kereta elektrik dijangkakan menyumbang sebahagian besar dari apa yang telah dianggarkan mereka sebelumnya berbanding ramalan sebelum ini tentang apa yang akan terjadi pada tahun 2030.

Jadi, mengapa tiba-tiba ada keraguan di Malaysia? Sebelum Covid-19 melanda Malaysia, Mercedes-Benz Malaysia (MBM) sudah berada di landasan yang tepat untuk melepaskan kenderaan elektrik bateri sepenuhnya (EQ) dan rancangan sudah bermula. Pada bulan Jun 2019, teaser EQC EV sepenuhnya disiarkan kepada media Malaysia ketika pelancaran S560e.

EQC pemanduan kiri dipersembahkan dengan anggaran harga jualan RM600,000. SUV elektrik EQC dikuasakan oleh dua motor dengan jarak pemanduan 450km dan pengecasan pantas dari 10 peratus-80 peratus hanya dalam 40 minit. Mengagumkan dan ada yang mengatakan pesaing Porsche Taycan dengan harga dari RM585k.

Kini pada Ogos 2021 nampaknya Mercedes-Benz Malaysia mengambil sikap berhati-hati dalam memperkenalkan rangkaian EVnya. Pada acara pelancaran E-Class Malaysia 2021 baru-baru ini, satu pertanyaan diajukan pada tarikh ketibaan kenderaan elektrik mereka dan jawapannya ‘tidak begitu cepat’ kerana pandemi Covid-19 telah memperlambat kemajuan perancangan mereka.

MBM menghadapi masalah dalam mempersiapkan peniaga mereka untuk penjualan EV, pengendalian bateri dan alat ganti. Pakar di setiap bidang tidak dapat datang ke Malaysia untuk memberi latihan kepada peniaga mereka. Para peniaga tidak bersedia untuk pelaburan tinggi pada kemudahan bengkel EV dan juga latihan kakitangan.

Menjual EV terpakai dari England atau Jepun seperti yang dilakukan oleh pemegang approved permit (AP) sangat berbahaya bagi pembeli Malaysia kerana pemegang AP tidak menawarkan hikmat lepas jualan, jaminan dan alat ganti apabila perlu.

Kemudian apabila ada masalah, pelanggan akan pergi kepada pemilik jenama, seperti MBM dan menuntut perhatian kerana kenderaan itu datang dari kilang mereka. Apa yang mesti difahami oleh pembeli EV recon-car AP terpakai adalah ini, anda membeli recon, anda tidak mempunyai hak undang-undang untuk menjerit kepada pemilik jenama kerana anda tidak membeli EV baharu yang sah dengan sokongan kilang sepenuhnya.

Lack of understanding and common sense leads to some Malaysians buying a used EV thinking they will be looked after.

Oleh itu, sehingga diberitahu kelak, Mercedes-Benz Malaysia mengambil sikap ‘tunggu dan lihat’ keadaan pandemik kita sebelum meneruskan rancangan EV sepenuhnya mereka. Bersabarlah, ianya on the way.

Previous post

Nissan Menutup Kilang Amerika Kerana Krisis Covid Malaysia

Next post

Kedai Cuci, Aksesori, Pengedaran, Jualan Kereta Dibenarkan Beroperasi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *