Sukan

Mazda Trademark Satu Logo ‘R’ Yang Sporty

Adakah ini bermakna Mazda ingin menghidupkan semula ‘Spirit R’ dengan Logo ‘R’ baharu ini?

Jurutera Mazda masih bersemangat untuk memberikan rasa pemanduan ‘zoom-zoom’ untuk semua kenderaannya. MX-5 Roadster yang ikonik adalah tawaran yang sangat sporty yang menepati janji ini dengan cara besar dan model Mazda lain seperti CX-5 Turbo SUV dan CX-30 Crossover tidak begitu jauh untuk memberikan pengalaman pemanduan yang sporty untuk pemandu.

Namun, buat masa ini tidak ada versi sporty yang sebenar untuk mana-mana model sekarang, tidak seperti yang tersedia satu dekad yang dulu dalam bentuk Mazdaspeed mereka (seperti Mazda3 MPS). Dengan sub-jenama prestasi dalamannya dihapuskan pada akhir tahun lalu juga, ia kelihatan seolah-olah tidak akan ada Mazda yang benar-benar sporty di masa hadapan.

It therefore should come as a pleasant surprise then that Mazda has recently a new and rather sharp-looking R logo with the Japan Patent office. A logo which incidentally looks very much like an updated version of its Spirit R emblem, that previously found its way on the most performance-focused versions of the RX-7 and RX-8. 

Pertama kali ditemui oleh pengguna forum New Nissan Z, permohonan tanda dagang itu dibuat oleh Mazda pada 3 Jun 2021. Pemfailan ini juga mendedahkan bahawa logo ini telah ditandakan untuk digunakan dalam pelbagai aplikasi yang berpotensi, yang paling menarik ialah ‘otomobil dan bahagian dan kelengkapannya’.

Sayangnya, ini adalah sejauh mana maklumat sebenar dan fakta yang ada sekarang mengenai logo R bergaya oleh Mazda ini. Walaupun ini tidak menghalang para peminat yang bersemangat untuk bermimpi dan berharap apa sebenarnya yang sedang dibuat oleh pembuat kenderaan Jepun itu, untuk mereka menanda dagang lambang yang kelihatan sporty ini.

Bermula dengan kegunaan yang paling masuk akal pertama, kemungkinan besar Mazda mengusahakan keturunan sporty dari generasi CX-5 dan Mazda6 berikutnya. Kedua-dua kereta ini akan dilengkapi dengan enjin straight-six dan pacuan roda belakang, sehingga menjadikannya calon yang sempurna untuk rawatan prestasi R yang berpotensi untuk diterapkan pada kedua model yang akan datang.

Sementara itu, menuju ke arah idea-idea yang sedikit world, Mazda mungkin akan melihat kembali kepada hot hatchnya dengan pelancaran Mazda3 R. yang diperkasakan. Ia juga mungkin tidak terlalu jauh untuk mengidamkan model terakhir MX-5 dengan Model R, sebelum roadster sederhana ini dijadualkan untuk menerima perubahan elektrik pada tahun-tahun mendatang.

Generated by pixel @ 2021-07-28T22:09:24.889425

Logo R ini juga mungkin akan menjadi tanda penunjuk versi terbaharu enjin Skyactiv Mazda. Walau bagaimanapun R dalam kes Mazda juga boleh bermaksud ‘Rotary’.

Ini kemudian membawa kepada kemungkinan penggunaan logo R yang paling jauh (tetapi paling hebat) yang mungkin dilakukan oleh Mazda, dan itu adalah lencana pada kereta sport berkuasa RX-9 yang selalu mereka acah. Pembuat kenderaan Jepun itu akhirnya memang sudah mempunyai enjin rotary yang berfungsi sebagai pemanjang jarak untuk EV MX-30nya, jadi mungkin ada kemungkinan tipis bahawa model RX-baharu mungkin menjadi kenyataan satu hari nanti.

Tak kiralah apa yang Mazda akan gunakan logo itu namun, ia mungkin akan menjadi produk eksklusif JDM. Ini kerana agak menarik, tanda dagangan lambang R ini hanya boleh didapati berdaftar dengan pihak berkuasa Jepun.

Kalau begini, mungkin adalah bijak untuk tidak menaruh harapan terlalu tinggi untuk mana-mana senario sukan yang disebutkan di atas. Melihat ketika pembuat kenderaan Jepun yang lain kembali menggunakan kereta prestasi, mungkin sudah tiba masanya Mazda benar-benar membuktikan kelayakan ‘zoom-zoom’ sekali lagi.

Cerita Asal Joshua Chin

Previous post

Tan Chong Lancar Program Vaksinasi COVID-19

Next post

Ducati Lancar Panigale V2 Bayliss Edisi Terhad

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *