Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kia Sorento Plug-in Hybrid 2022 Masuk Pasaran AS

SUV hibrid plug-in ini menawarkan 261 hp dan jarak keseluruhan 740 km

Setahun selepas debutnya di Eropah, Kia Sorento PHEV kini telah diumumkan secara rasmi untuk pasaran A.S., di mana ia akan dijual sebagai model 2022. Pembuat kenderaan itu mengatakan SUV hibrid plug-in akan tiba di bilik pameran pada suku ketiga tahun ini dan harga akan diumumkan lebih dekat dengan tarikh penjualannya.

Mekanikalnya tidak berubah dari model spesifikasi Euro, yang bermaksud terdapat 261 hp tersedia dari kilang T-GDi 1.6 liter dan motor elektrik 66.9 kW. Transmisi automatik enam kelajuan mengarahkan kuasa ke tanah melalui sistem AWD standard dengan pembezaan penguncian tengah. Mod Salji disertakan untuk meningkatkan keupayaannya ke mana sahaja.

Dengan bateri 13.8 kWh, Kia berharap SUV tiga barisnya dapat menempuh jarak sejauh 51 km dengan elektrik saja. Sementara itu, gabungan enjin petrol dan bateri diharapkan dapat memberikan Sorento plug-in julat berjumlah 740 km dan rating gabungan 79 MPGe.

Dari segi reka bentuk, Sorento PHEV sebiji macam varian lain dari Sorento, kecuali beberapa butiran kecil seperti lencana belakang khusus, port palam yang terletak di panel suku belakang dan roda 19-inci standard. Ia akan ditawarkan dalam dua trim, iaitu SX dan SX-P.

Di dalamnya, SUV mempunyai tempat duduk tiga baris dengan sepasang kerusi kapten di barisan kedua. Terdapat banyak ruang legar di sini, berkat platform N3 serba boleh, yang meningkatkan jarak roda hampir 1.4 inci. Di samping itu, platform ini juga meningkatkan kekuatan tarik Sorento sebanyak 4 peratus, yang seterusnya meningkatkan dinamik pemanduan, perjalanan dan pengendalian, serta NVH.

Dari segi peralatan, Sorento PHEV hadir standard dengan kelompok meter digital 12.3 inci, skrin sentuh 10.25 inci, 8 port pengecasan USB, sistem suara premium Bose dengan sehingga 12 pembesar suara dan pad pengecas telefon pintar tanpa wayar. Terdapat juga Surround View Monitor yang menggunakan empat kamera untuk memberikan perspektif 360 darjah di sekeliling kenderaan.

Juga dilengkapi dengan rangkaian Advanced Driver-Assistance Systems (ADAS), yang terdiri daripada Blind Spot Collision Avoidance Assist – Rear (BCA-Rear), Driver Attention Warning (DAW), Forward Collision Warning (FCW), Forward Collision-Avoidance Assist (FCA), Highway Driving Assist (HDA) dan Navigation Based Smart Cruise Control-Curve (NSCC-C), diantaranya.

Previous post

BMW R 1250 GS (2021) Kini Di Pasaran Malaysia

Next post

Genesis GV60 Akan Menjadi Kenderaan Elektrik Pertama Jenama Mewah Ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *