Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kenderaan Honda e Electric Sudah Ada Di Malaysia Tetapi Recon

Pemegang AP sudah mula mengimport kenderaan elektrik terpakai seperti Honda e ini.

Bagi pencinta alam dan udara bersih di Malaysia, langkah yang dipercepat oleh negara maju di seluruh dunia (termasuk Thailand dan Indonesia) memberi isyarat kemungkinan kedatangan kenderaan berkuasa bateri mampu milik untuk rakyat Malaysia kelas tengah dan rendah.

Malangnya, ia tidak semudah itu. Dengan ‘jenama kereta nasional’ kami mengambil sebahagian besar penjualan automotif tahunan (lebih daripada 50 peratus daripada jumlah penjualan kereta) dan dengan insentif cukai pilihan yang mereka nikmati, kedatangan kenderaan elektrik (EV) dengan harga yang baik (sekitar RM90 , 000 hingga RM110,000) tidak akan berlaku melainkan membawa lencana Perodua atau Proton.

Inilah sebabnya mengapa beberapa pemegang approved permit (AP) kenderaan mula mengimport kenderaan elektrik terpakai dari England di mana terdapat insentif untuk pemilik pertama mengambil hak milik. Sebahagian daripada pemilik ini tidak berapa yakin dengan pengalaman pemilikan EV dan dengan itu EV yang disubsidi akhirnya memasuki pasaran kereta terpakai.

Kemudian, ada pula pemegang AP yang akan membeli EV baharu di England dan menyimpannya selama 12 bulan dan kemudian menghantarnya ke Malaysia dengan cukai yang sangat rendah dan mencari pembeli Malaysia yang ingin memiliki kereta yang tidak biasa.

Berikut adalah kenderaan elektrik Honda model 2020 yang diiklankan di Facebook baru-baru ini untuk dijual dengan hanya 2,300 kilometer pada odometernya. Ingat, tidak akan ada kemas kini selepas penjualan, jaminan, penarikan balik dan bahkan kemaskini ‘over the air’. Namun, akan ada pembeli kerana pengimport yang sama baru-baru ini mengiklankan Porsche Taycan EV yang berusia satu tahun dan ini terjual dalam sekelip mata.

Flagship Honda e penuh dengan ciri-ciri seperti berikut:

  • Side Camera Mirror System
  • Climate Control Auto A/C
  • Ambient Lighting
  • Mobile Phone Pocket
  • Rear View Camera
  • Parking Sensors Front & Rear
  • Apple Carplay & Android Auto
  • Bluetooth
  • Sky-Roof
  • Privacy Glass
  • Auto LED Headlights & LED Running Lamps
  • High Beam Support
  • Adaptive Cruise Control
  • Collision Mitigation System
  • Intelligent Speed Limiter
  • Lane Keeping Assist
  • Road Departure Mitigation
  • Traffic Sign Recognition
  • 17″ Alloy Wheels
  • Centre Camera Mirror System

Honda e pertama kali muncul dalam bentuk konsep pada tahun 2017 sebagai ‘Urban EV’. Ini diikuti dengan Honda e Prototaip siap produksi, yang mendapat pujian antarabangsa di Geneva Motor Show 2019. Kereta siap pengeluaran itu diberi tayangan perdana global sepenuhnya di Pameran Motor Frankfurt 2019.

Tidak ada harga jualan yang dikongsi oleh peniaga tetapi harga jualan barunya ialah £ 26,160 selepas grant kerajaan Britain (sekitar RM153,889). Oleh itu, kami meneka harga jual terpakai di England mungkin tidak jauh. Kami menganggarkan harga jualan rakyat Malaysia sekurang-kurangnya RM190k yang sama dengan membeli Nissan Leaf terbaharu.

Platform khusus EV semua baharu telah dirancang untuk memberikan prestasi elektrik yang menyeronokkan dan mudah dengan ciri-ciri pemanduan yang luar biasa di persekitaran bandar.

Motor elektrik yang kuat, perkadaran padat, radius putar 4.3m, berat 50:50 dan pusat graviti rendah semuanya untuk memberikan kereta watak sporty dan dinamik.

Hasilnya adalah pemanduan yang senyap, lancar dan bermanfaat dengan pecutan segera untuk menavigasi jalan-jalan yang sibuk dengan mudah. Seperti Single Pedal Control, Honda e juga mempunyai dua mod pemanduan; Biasa, untuk pemanduan halus di sekitar bandar dan Sukan, untuk peningkatan daya tindak.

Ada dua kelas Honda e yang dijual di Britain – Honda e menyediakan jarak 222 km (WLTP), bersamaan dengan spesifikasi standard yang komprehensif. Honda e Advance menampilkan peningkatan output motor dan Sistem Cermin Kamera Pusat yang dapat dihidupkan untuk menyampaikan gambar dari kamera belakang tengah ke paparan cermin pandang belakang. Peningkatan lain termasuk sistem audio yang lebih hebat dan bantuan pemandu Honda Parking Pilot yang pintar.

Drivetrain elektrik advanced menggunakan teknologi elektrifikasi Honda yang terbukti, dengan kemampuan cas cepat untuk memenuhi tuntutan perjalanan harian.

Bateri berkapasiti tinggi 35.5 kWh menyediakan jarak 222 km (WLTP), dengan 80 peratus cas ditambahkan dalam pengisian cepat hanya 30 minit. Sistem pengurusan termal yang unik mengoptimumkan julat bateri pada suhu tinggi dan rendah, yang membolehkan kereta mengekalkan keupayaan jarak optimum dan membolehkan pengecasan DC cepat yang lebih kerap.

Previous post

'Lockdown' Berpanjangan Jejas Rantaian Perniagaan Honda Malaysia

Next post

JPJ: Perbaharui Cukai Jalan, Lesen Anda Sebelum 30 September

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *