Bisnes

Jualan Toyota di AS dan China Kembali Ke Tahap Pra-Pandemik

Pandemik mungkin telah menghacurkan ekonomi, tetapi jualan Toyota sudah menunjukkan tanda-tanda yang positif dan sihat.

Walau bagaimanapun, adakah ini cerita sebenarnya? Walaupun keuntungan bersih lebih baik daripada yang dijangkakan, Toyota TIDAK melaraskan semula ramalan untung bersih mereka untuk sepanjang tahun kewangan ini.

Ini adalah kerana beberapa faktor.

Mengapa Toyota Tidak Menyemak Semula Ramalan untuk tahun 2021

Pertama, harga bahan mentah meningkat. Harga litium, rhodium, keluli, aluminium dan plastik meningkat, dan ini penting untuk pembinaan kereta moden dan elektrik.

Kedua, standard pelepasan kini semakin ketat di pasaran penting seperti China, AS dan Eropah. Pelepasan yang lebih baik memerlukan, antara lain, penukar pemangkin yang lebih baik. Sayangnya ini sangat mahal, dan bahan mentah yang masuk ke dalamnya juga semakin mahal.

Sebab ketiga Toyota tidak menyemak semula ramalan mereka untuk tahun ini adalah kerana kekurangan semikonduktor yang berterusan. Kombinasi kebakaran kilang di Renesas Electronics di Jepun dan pemadaman di seluruh Asia mencecah rantaian bekalan Toyota.

“Dengan penangguhan pemulihan kilang Renesas Electronics yang terbakar digabungkan dengan lockdown di Asia, kami menurunkan jangkaan penjualan unit tahunan,” kata Naib Presiden Eksekutif Seiji Kuraishi.

Akhirnya, terdapat penutupan kilang untuk ditangani. Sebilangan besar pusat pengeluaran Toyota di Asia, termasuk kilang Thailand, Malaysia, Vietnam dan Jepun, terpaksa ditutup. Penutupan ini semua berkaitan dengan wabak varian COVID delta di negara terbabit.

“Pada suku pertama, kami telah melihat hasil aktiviti penambahbaikan kami walaupun persekitaran perniagaan yang teruk,” kata syarikat itu dalam satu kenyataan. “Kami akan meneruskan kegiatan ini di masa depan, tetapi situasinya masih tidak dapat diramalkan karena pengembangan COVID-19 di negara-negara berkembang, kekurangan semikonduktor dan harga material yang melambung tinggi.”

Previous post

JPJ: Perbaharui Cukai Jalan, Lesen Anda Sebelum 30 September

Next post

Bentley Mulsanne Grand 2015 Limousine Oleh Mulliner Kembali Dijual

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *