Bisnes

Industri Automotif Dibuka Semula Setelah Kerugian Lebih Dari RM14 Bilion

Industri Automotif Malaysia dibuka semula di ambang keruntuhan

Kami selalu menyatakan berulang kali betapa teruknya industri automotif kerana pandemik ini dan penutupan ekonomi yang berkaitan. Tetapi sekarang kita mempunyai angka sebenar yang dikongsi oleh Persatuan Automotif Malaysia (MAA).

Menurut MAA, 2.5 bulan terakhir paling teruk. Jualan berjumlah hanya 9007 unit untuk seluruh negara pada bulan Jun dan Julai 2021. Jumlah itu sangat mengerikan. Jumlah keseluruhan industri untuk tempoh yang sama dijangka antara 45,000 hingga 50,000 unit. Jumlah ini kurang daripada 20% daripada yang diunjurkan.

Dari segi pengeluaran, juga membimbangkannya. Jumlah Pengeluaran Industri untuk bulan Jun dan Julai hanya berjumlah 3051 unit iaitu kurang dari 10% dari kapasiti pengeluaran tempatan negara 40,000-50,000 unit.

Berapa lamakah industri automotif boleh ditutup?

MAA mengatakan bahawa jumlah ini mempunyai kesan besar pada keseluruhan sistem eko automotif. Penjual kereta yang lebih kecil paling teruk, dengan banyak yang menghadapi masalah aliran tunai yang teruk dan sukar mengekalkan pekerja. Kami melihat sentimen ini disebut dalam tulisan sebelumnya oleh UMW Toyota dan Honda Malaysia.

Di peringkat global, penutupan Asia Tenggara juga mempunyai kesan yang buruk. Malah rangkaian bekalan global Toyota telah terganggu akibatnya.

Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri telah membenarkan pembukaan semula beberapa kegiatan ekonomi termasuk penjualan dan pengeluaran kenderaan bermotor di negeri-negeri yang kini berada di Fasa Satu Pelan Pemulihan Nasional mulai 16 Ogos 2021.

Sebilangan besar kakitangan syarikat kereta telah menerima sekurang-kurangnya satu dos vaksin COVID-19, dengan beberapa yang lain vaksin sepenuhnya. Beberapa syarikat seperti Edaran Tan Chong Motors, mempunyai program vaksinasi dalaman sebagai sebahagian daripada PIKAS.

Perkembangan Lain

Sejak PKPP berkuat kuasa, jumlah kes COVID harian masih meningkat. Menjelang pertengahan Ogos 2021, Malaysia mempunyai purata 7 hari dengan lebih 20,000 kes setiap hari. Angka kematian juga berada pada tahap tertinggi sepanjang masa, dengan lebih dari 250 rakyat Malaysia meninggal dunia semalam akibat komplikasi COVID-19.

Tetapi bukan semuanya berita buruk, kerana kita juga berada di landasan yang betul untuk separuh populasi orang dewasa akan diberikan vaksin sepenuhnya bulan ini.

Previous post

Ford Mustang 1967 Dijadikan Kereta Elektrik Dengan Jarak Pemanduan Lebih 300 KM

Next post

SingPost Akan Mempunyai 800 Kenderaan Elektrik Dalam 5 Tahun

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *