Bisnes

GM Australia Menamakan Pusat Servis Holden ACDelco

Mungkinkah langkah terbaru ini dapat mematikan Holden sepenuhnya?

Walaupun Holden gulung tikar pada akhir tahun lalu, jenama tersebut terus bernyawa di Australia dan New Zealand melalui rangkaian penjualannya, yang dijamin oleh General Motors akan beroperasi sekurang-kurangnya 10 tahun untuk menyokong pelanggannya yang ada. Well, nama yang disukai ramai mungkin akan mati lebih awal dari yang dijangkakan kerana syarikat automotif Amerika dilaporkan ingin menjenamakannya semula kepada ACDelco.

Anak syarikat General Motors, ACDelco telah membekalkan komponen kilang untuk kenderaan GM dan juga bahagian aftermarket untuk kenderaan bukan GM selama lebih dari satu abad. Nampaknya langkah ini adalah sebahagian dari usaha GM Australia untuk menjadikan ACDelco sebagai rangkaian penyelenggaraan automotif umum, dan bukannya hanya memusatkan perhatian pada satu jenama, lagi-lagi yang sudah tutup.

Oleh itu, nama Holden mungkin tidak akan dipadamkan sepenuhnya. Ini kerana kira-kira 120 bekas peniaga Holden di seluruh negara dilaporkan menandatangani perjanjian untuk beroperasi sebagai penyedia perkhidmatan dan alat ganti yang sah di bawah sepanduk Holden Certified Service. Selain menjaga namanya tetap hidup, inisiatif ini bertujuan untuk mempertahankan perniagaan pemilik kenderaan dengan lencana Singa itu.

Dengan ACDelco, GM Australia mengambil risiko mengasingkan lagi pemilik Holden yang mungkin sudah tidak dilepaskan dengan penutupan syarikat itu. Namun, GM Australia dapat melihat pasarannya berkembang dalam jangka masa panjang, termasuk ke New Zealand, di mana Holden sudah bersemadi dengan mereka sejak tahun 80-an. Terlebih lagi, harga yang lebih rendah juga dapat menarik pelanggan gila jenama ke kedai ACDelco.

Seperti yang diumumkan tahun lalu, GM wajib terus mendukung pelanggan yang ada dengan menyediakan servis dan alat ganti untuk dekad yang akan datang. Perlu juga diperhatikan bahawa syarikat itu mempunyai stok bahagian alat ganti yang merangkumi akhir 90-an dan seterusnya.

Sementara itu, bahagian GM Special Vehicles (GMSV) masih menjual kereta melalui 55 bekas syarikat Holden Special Vehicles (HSV). Model yang ditawarkan merangkumi trak pikap Chevrolet Silverado dan C8 Corvette pacuan kanan buatan kilang.

Previous post

Land Rover Defender Dikesan Sedang Diuji Di Ara Damansara

Next post

Tesla Dalam Mod Autopilot Meredah Tempat Letak Kereta Sekolah 6 Cedera

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *