Berita Auto

Geely Boyue X Adalah Proton X70 Baharu Yang Akan Datang

Gambar Boyue X ini sudah tersebar di media sosial sejak beberapa hari ini.

Beberapa hari yang lalu, Geely Automobile secara rasmi mengumumkan bahawa SUV Boyue yang popular akan dikemas kini, lebih dari sekadar facelift.

Geely Boyue juga merupakan usaha sama rebadge Proton X70 yang telah dilancarkan di Malaysia tiga tahun lalu pada akhir 2018. Menjelang Februari 2020, X70 tempatan tiba di bilik pameran Proton di seluruh negara dan sejak itu ia laku sekali.

Dipanggil Boyue X, SUV kegemaran segmen yang disemak semula ini akan debut di Pameran Auto Chengdu yang akan datang. Boyue X juga akan menampilkan bahasa reka bentuk baharu Geely Automobile.

Tampak sangat seperti reka bentuk Mitsubishi (lihat gambar model ASX 2020 di bawah), Boyue X ini akan muncul sebagai versi baharu Proton X70 mungkin pada akhir 2022.

Boyue X hadir dengan muka depan kereta baharu dengan reka bentuk berbentuk X Gril intake besar dihiasi dengan struktur radial yang serupa dengan logo Geely hitam, yang memberi kesan visual. Bentuk lampu depan di kedua sisi sama dengan Boyue Pro. Lampu LED digunakan di dalam dan dilengkapi dengan lampu siang.

Bentuk sisi pada dasarnya sama dengan Boyue Pro (yang dilancarkan di Filipina sebagai Azkarra), dan garis pinggangnya menjadikan kesan visual kelihatan langsing dan megah.

Dibelakang pula melihat keringanannya yang berubah dan dihubungkan oleh jalur krom yang menembusi di tengah-tengah, yang secara efektif meregangkan lebar visual mendatar ekor. Reka bentuk pintu belakang tetap sama seperti sebelumnya.

Sekarang, pada profil sisi Boyue X ini, anda dapat melihat garis Proton X70 semasa dan bahu dinamiknya dikekalkan.

Perubahan besar dapat dilihat di dalam kabin. Reka bentuk papan pemuka yang baharu dan warna bahan yang ditingkatkan membawa Boyue X ke 2022 berdampingan dengan saingan Eropah. Warna tempat duduk yang berani dan kumpulan instrumen berwarna terang akan membuatkan pembeli Cina dan juga Malaysia tertarik dengan SUV baharu ini. Terdapat roda stereng pelbagai fungsi tiga spoke, panel instrumen LCD penuh, skrin kawalan pusat tertanam dan pemegang gear elektronik.

Di bawah bonet yang disemak semula hanya ada sedikit perubahan dan powertrain semasa akan terus digunakan. Ini adalah enjin 1.8T dengan kuasa maksimum 184 kuasa kuda dan tork puncak 300Nm. Ia dipadankan dengan kotak gear dual-clutch 7-kelajuan.

Agak menarik untuk melihat bagaimana sambutan rakyat Malaysia mengenai versi terbaharu Proton X70 ini.

Previous post

Geely Emgrand Generasi Ke-4 Dilancarkan Di China

Next post

Toyota Fortuner GR Sport Debut di Thailand

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *