Hibrid, Elektrik, HidrogenTrak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Ford, Toyota Dan GM Melabur Dalam Trak Pikap Hidrogen

Ketiganya masih melabur dalam powertrain hidrogen pada masa yang sama.

Pada bulan September tahun lalu, tiga pembuat kenderaan yang berbeda melancarkan rancangan baharu untuk memperkenalkan trak pick-up elektrik, atau menggunakan kenderaan sebagai “loji tenaga” bebas pelepasan dengan melengkapkannya dengan sel bahan bakar hidrogen.

Awal bulan ini, General Motors mengumumkan pelaburan USD2 billion dalam pengeluaran kenderaan elektrik yang berpusat di Phoenix, Nikola Corporation, perkongsian 10 tahun yang bertujuan untuk memberi keuntungan USD4 billion kepada pembuat kenderaan besar itu ketika ia berupaya untuk menggerakkan seluruh armadanya.

Dalam satu kenyataan, kedua syarikat itu mengatakan GM akan “merekayasa, melakukan homolog, mengesahkan, dan mengeluarkan versi elektrik dan sel bahan bakar bateri Nikola Badger”.

Pikap sel elektrik berat ini, bertujuan untuk mula beroperasi pada tahun 2022.

“Kerjasama strategik dengan Nikola ini, penganggu terkemuka di industri, meneruskan pengembangan sistem bateri Ultium dan sel bahan bakar Hydrotec baru General Motors,” kata CEO GM Mary Barra.

“Kami meningkatkan kehadiran kami di beberapa segmen EV volume tinggi sambil meningkatkan skala untuk menurunkan kos sel bateri dan bahan bakar dan meningkatkan keuntungan.”

GM juga membelanjakan USD2.2 bilion untuk memasang semula kilang pemasangan Detroit-Hamtramck untuk membina Hummer elektrik.

Hampir seminggu kemudian, Free Press kembali, kali ini dengan laporan bahawa Ford Motors akan membelanjakan USD700 juta di Kompleks Rouge di Dearborn, Michigan untuk mengembangkan versi hibrid dan semua elektrik trak F-150nya, kenderaan yang paling laris di AS

“Kilang ini mencerminkan kisah Amerika dan pengilang Amerika,” kata Pengerusi Eksekutif Bill Ford Jr. dalam acara siaran langsung di YouTube dan Facebook.

“Di sinilah revolusi industri bermula, di mana gudang demokrasi ditempa, di mana ibu bapa dan datuk nenek dan datuk nenek membina bukan sahaja kereta dan trak tetapi impian Amerika mereka sendiri.”

The Free Press mengatakan Bill Ford “menjelaskan mengapa sangat penting bagi syarikat seperti Ford untuk membantu mengekalkan asas pembuatan A.S. dan membantu negara kembali bekerja,” dan “mengakui usaha” tenaga kerja syarikat itu. Projek ini diharapkan dapat menambah 300 pekerjaan di Rouge.

“F-150 elektrik, yang menjalani ujian puluhan ribu jam dan menargetkan berjuta-juta batu uji simulasi, makmal, dan dunia nyata, akan lebih kuat daripada F-150 yang ada hari ini,” kata syarikat itu.

Pada hari yang sama dengan pengumuman Ford, Toyota mengatakan akan segera menguji rancangan untuk menyesuaikan trak tugas sederhana Dyna dengan sel bahan bakar hidrogen, “langkah yang dapat membuat armada sumber elektrik sementara di seluruh dunia,” tulis The Guardian.

“Van yang dilengkapi khas itu dapat menjana elektrik selama 72 jam berturut-turut dan berpotensi menggantikan generator mini berbahan bakar diesel yang biasanya menghidupkan acara sukan, konsert, dan festival dengan alternatif pelepasan sifar,” tambah akhbar itu.

“Mereka juga dapat digunakan untuk menyediakan elektrik darurat ke daerah-daerah yang dilanda bencana yang ditinggalkan tanpa kuasa hingga tiga hari sebelum mengisi bahan bakar.”

Toyota, pembuat kenderaan kedua terbesar di dunia, akan mendasarkan reka bentuk pada teknologi yang digunakannya dalam kenderaan sel bahan bakar Mirai pada akhir 2014, kata The Guardian.

“Kenderaan sel bahan bakar menggunakan gas hidrogen termampat, yang dalam kes Mirai disimpan dalam dua tangki yang dipasang di bawah kenderaan. Mereka tidak mengeluarkan asap ekzos, walaupun bahan bakar fosil digunakan untuk menghasilkan hidrogen dan menekannya. “


Previous post

Isuzu Malaysia Janjikan Pengalaman Pelanggan Lebih Selamat

Next post

Kia EV6 Adalah Kereta Korea Pertama Yang “Carbon Measured”

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *