Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Ford Ranger Dapat Kuasa Hidrogen Dan Mungkin Akan Datang Ke Malaysia

Dorongan kuat untuk memulakan pengeluaran Ford Ranger berkuasa H2.

Syarikat Australia H2X Global dilaporkan berusaha untuk melancarkan Ford Ranger yang diubah suai dan dikuasakan hidrogen untuk Malaysia dan juga Thailand.

Kita dapat melihat projek ini bermula dengan baik di Thailand kerana kerajaan mereka bergerak cepat menuju mobiliti tenaga bersih, tetapi dengan Malaysia, ianya meragukan kerana kemajuan pusat pengisian kenderaan elektrik bergerak perlahan dan stesen pengisian bahan bakar hidrogen terlalu mahal.

Namun, mungkin ada desakan kuat di Sarawak di mana pemerintah tempatan secara aktif melihat kepada kenderaan komersial berkuasa hidrogen seperti pengenalan Hyundai Nexo dan Ford Ranger ini dapat diuji di sana.

Sementara itu, butiran teknikal FCEV Ford Ranger, tidak dikongsi mana-mana. Dinamakan Warrego bersempena sebuah sungai di Queensland, H2X dengan bangga menggunakan pikap bertenaga hidrogen ini dengan sebaik-baiknya berbanding saingan pembakar bahan bakar dengan kapasiti muatan yang lebih besar sebanyak 1,500 kg.

Warrego ditawarkan dalam konfigurasi pacuan 2 atau 4 roda dan boleh didapati dalam tiga konfigurasi badan yang berbeza untuk memenuhi keperluan yang berbeza.

H2X juga berbicara tentang sistem energy recapture suspension, yang berfungsi di samping ciri penjanaan semula tenaga breknya untuk mengisi semula pek bateri ketika trak pikap melintasi bonggol.

Saiz bateri yang tepat dan bagaimana sebenarnya sistem pemulihan tenaga berfungsi masih menjadi misteri, apatah lagi dengan spesifikasi tepat mengenai tenaga elektrik dan tangki hidrogennya, dll.

Kini, banyak pembuat kenderaan juga tidak berkongsi maklumat sehingga hari pelancaran. Untuk benar-benar adil kepada H2X, produksi Warregos ini yang dijadualkan bermula pada pertengahan Julai 2021 di Port Kembla, New South Wales ditangguh sekitar 7 hingga 9 bulan kerana pandemi Covid-19.

Walau bagaimanapun masih tiada kepastian sama ada Warregos ini benar-benar akan masuk produksi. Terutama sekali bila H2X susah mendapatkan dana buat masa ini, dengan suntikan tunai terbaru datang dari pelabur tenaga yang boleh diperbaharui Australia Liberty Energy Capital dan bukannya penyokong sebelum ini Elvin Group.

Sekurang-kurangnya CEO Brendan Norman yakin dengan masa depan H2X. Meramalkan jumlah pengeluaran 5 hingga 6 digit (agak bercita-cita tinggi) dalam 5 hingga 10 tahun akan datang.

Menurut jadual H2X Global, Warrego akan diikuti dengan kedatangan van ringan dan teksi yang digelar Darling. Terdapat juga rancangan untuk menggunakan seni bina modular yang dikembangkan dengan Darling untuk menyokong pikap model baharu dan juga SUV.

Masih perlu dilihat sama ada H2X benar-benar akan menjadi hidrogen yang setara dengan Tesla, atau adakah ia akan mengalami nasib yang tidak jelas sebelum produk dilancarkan. Apa yang lebih pasti adalah kemungkinan Ranger 2023 yang baharu tiba lebih awal daripada Warrego.

Teks Asal Joshua Chin

Previous post

Ducati Lancar Panigale V2 Bayliss Edisi Terhad

Next post

Adakah Umur Minimum Untuk Lesen Memandu Di Malaysia Terlalu Rendah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *