Bisnes

Adakah Bilik Pameran Kereta Dibuka Semula Dengan Potongan Harga

Adakah peniaga kereta akan memberikan potongan harga lebih banyak minggu ini apabila mereka dibuka sepenuhnya atau tidak?

Ianya adalah masa yang sangat mencabar bagi keseluruhan ekonomi Malaysia semasa PKP baru-baru ini. Semua bidang ekonomi kita terkesan. Bagi kami, kerana kami dalam industri automotif, kami hanya boleh menyoroti pasaran automotif dalam artikel ini.

Dengan bilik pameran kereta dan juga kilang kereta yang ditutup di Malaysia, perniagaan automatik berhenti. Perniagaan kereta terpakai diteruskan secara senyap melalui iklan dalam talian dan pinjaman kereta masih berterusan kerana institusi kewangan masih dibuka dan bekerja keras untuk meminjamkan wang.

Bilik pameran kereta baharu pula, tidak dibenarkan buka dan berada di bawah garis panduan ketat untuk tidak melayan pelanggan dan memandu uji. Ya, kami ada dengar tentang seorang menteri besar negeri tertentu yang membawa sebuah trak pikap untuk dipandu uji dan gambar dan video dia melakukannya tular dan dia telah didakwa bersama-sama dengan pengurus bilik pameran itu yang hanya ingin mendapatkan komisen penjualan pada masa mencabar ini.

Berita baik akhirnya dan bilik pameran kereta dapat dibuka dan jabatan pengangkutan jalan (JPJ) beroperasi sepenuhnya, walaupun pada hujung minggu untuk memproses semua pemindahan kereta terpakai yang belum selesai dan pendaftaran kereta baharu yang telah diselesaikan semasa PKP ini.

Oleh itu, ramai pembeli kereta baharu Malaysia yang tertunggu-tunggu ruang pameran kereta baharu dibuka mungkin tertanya-tanya apakah akan ada potongan harga “tambahan“?

Well, pemeriksaan pantas kami dengan beberapa pemilik jenama dan juga penjual yang kami kenali secara peribadi, nampaknya hanya beberapa jenama yang akan menawarkan potongan tambahan sekarang dan selebihnya akan terus mendapat potongan cukai jualan kerajaan sekarang.

Bagi jenama auto yang stoknya sudah rendah kerana penutupan kilang sebelum pkp dan bekalan komponen dari luar negara, mereka berkerja keras dan pantas untuk membawa stok baharu ke bilik pameran mereka.

Bagi sebilangan jenama lain yang sudah mempunyai stok di kilang stok dan kilang pemasangannya, ya akan ada beberapa potongan harga yang baik dan beberapa yang lain, anda boleh minta sebanyak yang mungkin kerana stok mereka sekarang ini semakin tua.

Apabila kenderaan terperap di gudang di bawah terik matahari berbulan, masalah akan timbul. Tayar bocor, bateri lemah, tikus dalam ruang enjin dan juga masalah lining bumbung. Ya, kami pernah mendengar masalah ini dengan kenderaan yang tidak disimpan di tempat berteduh.

Kami mencadangkan anda kaji selidik dan shopping dulu dan banding harga atau anda boleh menghubungi kami untuk mendapatkan beberapa petua mengenai jenama mana yang menawarkan potongan dan jenama mana yang boleh ‘tawar-menawar’ untuk mendapatkan potongan harga yang lebih baik.

Previous post

Geely Auto Group Anggar Jualan Kereta Tahunan 3.65 Juta Menjelang 2025

Next post

2022 Infiniti QX80 Dapat Sistem Infotainment Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *