Hibrid, Elektrik, HidrogenSukan

Audi BMW Dan Mercedes Keluar Dari Formula E

Mercedes-EQ baru sahaja mengumumkan keberangkatan mereka dari Formula E selepas musim 2020-2021 yang berjaya.

Walaupun Formula 1 sedang melihat kebangkitan semula, Formula E tidak begitu berjaya. Kami tidak pasti berapa jumlahnya, tetapi sepertinya sebilangan pengeluar tidak melihat cukup banyak nilai. Musim 2020/2021 ini terbukti menjadi last straw bagi 3 jenama premium Jerman yang besar, Audi, BMW dan Mercedes. Mereka semua memutuskan untuk meninggalkan sukan ini dan memfokuskan semula dana mereka ke tempat lain dengan Mercedes-Benz memutuskan untuk tinggal satu musim lagi.

Mercedes-EQ Keluar Formula E

Bagi Mercedes-EQ, bahagian elektrik Mercedes-Benz, Formula E telah adalah foray yang berjaya. Mereka membuat debut ke siri ini satu musim lalu dan menduduki tempat ke-3 keseluruhan dengan 147 mata. Musim ini, mereka meningkat dan menduduki tempat pertama pada akhir dengan 181 mata.

Mercedes-Benz EQ Formel E Team, Test, Varano

Walau bagaimanapun, pasukan telah membuat keputusan untuk bertahan satu tahun lagi dan meninggalkan Formula E pada akhir Musim 8 pada bulan Ogos 2022.

Mercedes-Benz membuat pengumuman strategik pada bulan Julai bahawa syarikat akan mengalokasikan sumber daya untuk mengalihkan jenama untuk menjual hanya kenderaan elektrik sepenuhnya pada akhir dekad ini. Ini bermaksud membelanjakan wang untuk seni bina elektrik baharu untuk portfolio produknya yang sangat pelbagai. Ini akan menjadi usaha yang sangat mahal bagi syarikat dan sukan permotoran harus duduk di belakang. Oleh itu, mereka tidak menunjukkan bahawa penglibatan mereka dalam Formula 1 akan segera berakhir.

Mengapa Audi dan BMW meninggalkan Formula E?

Pelik juga dengan ketiga-tiga pesaing telah memutuskan perkara yang serupa pada masa yang sama. Tekaan kami adalah bahawa ketiga-tiga syarikat itu dikendalikan oleh keadaan pasaran yang serupa dan merasakan tekanan wabak dan peningkatan persaingan dan kos. Namun, mereka semua membuat alasan yang sedikit berbeza untuk meninggalkan Formula E.

Bagi Audi, meninggalkan Formula E tidak bermaksud meninggalkan pasukan persendirian yang bergantung pada powertrain mereka. Pasukan tersebut masih akan disokong dan dibenarkan untuk meneruskannya. Namun, syarikat itu mengatakan akan mengalihkan anggaran Formula E ke arah mewujudkan pesaing elektrik untuk Rali Dakar. Ia juga menyatakan bahawa ia ingin mengembangkan siri sukan permotoran elektrik yang bersaing dengan kurang sekatan terhadap pengeluar.

BMW sangat berterus terang dengan alasan mereka. Mereka akan menggunakan sumber-sumber tersebut untuk membangun kereta jalan elektrik.

Apa pendapat anda? Pernahkah anda menonton Formula E sama sekali? Adakah lebih banyak pengeluar akan meninggalkan disiplin ini?

Ini siaran media Mercedes dengan lebih maklumat.

MEDIA RELEASE

Mercedes-Benz today announced that it will conclude its ABB FIA Formula E success story as a team entrant and manufacturer at the end of Season 8, in August 2022.

Since HWA Racelab first took to the track in Season 5, laying the foundations for Mercedes’ Formula E entry, the goal has been to create a benchmark team at every level. A first Mercedes win for Stoffel Vandoorne in the final round of Season 6 was followed by a strong start to Season 7, setting up the team’s championship challenge in only its second season. This culminated last weekend in Berlin when Nyck de Vries and the Mercedes-EQ Formula E Team became the first ever all-electric motorsport world champions, by winning the ABB FIA Formula E World Championship Drivers’ and Teams’ titles.

In parallel, Mercedes-Benz made the strategic announcement in late July that the brand will be ready to go all-electric at the end of the decade, where market conditions allow.

As part of the new strategic direction, the brand has deliberately chosen to shift resources for this accelerated ramp-up of electrification, including the development of three electric-only architectures to be launched in 2025. Therefore, Mercedes will reallocate resource away from its ABB FIA Formula E World Championship programme and towards applying the lessons learned in competition to product development in series.

Moving forward, the company will concentrate its works motorsport activities on Formula 1, reinforcing the sport’s status as the fastest laboratory for developing and proving sustainable and scalable future performance technologies.

This learning will be brought to life through future product architectures like the AMG.EA platform, the dedicated performance vehicle electric platform that will be launched in 2025, and projects such as the Vision EQXX.

While Mercedes-Benz will depart Formula E at the end of Season 8, the team’s leadership group has begun exploring options for the team to continue competing in the series during the Gen 3 era, including a potential sale to new owners.

Previous post

BMW R nineT Versi Baharu Terjah Pasaran Malaysia

Next post

Kenapa Ford Ranger Kini Trak Pikap Pilihan Taliban

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *