Berita AutoUncategorized

Bagaimana Vios Terkini Mengembalikan Toyota Balik Ke Dalam Persaingan Di Malaysia

Kami meneroka mengapa Vios 2020 menggegarkan pasaran segmen B lebih daripada sebelumnya.

Vios telah menjadi produk penting bagi Toyota sejak diperkenalkan lebih dari 15 tahun yang lalu. Selepas 4 generasi, rasanya UMW Toyota akhirnya berjaya menemui groove mereka dengan model Vios 2020.

Bagaimana mereka melakukannya?

The Vios mengeluarkan rupa ‘model bajet’nya.

Selama bertahun-tahun, Toyota Vios sendiri berada di Malaysia dalam senarai peringkat bawah Toyota. Namun, selama bertahun-tahun, UMW Toyota semakin meningkat. Pertama, mereka memperkenalkan Yaris yang lebih murah dan dipasang secara tempatan – pada dasarnya varian hatchback 5 pintu dari Vios. Bukan itu sahaja, mereka juga membawa GR Yaris sebagai produk ‘hero’ kompak. Sekarang, apabila anda memikirkan Toyota kecil, anda tidak menganggap econobox, anda berfikir ‘mampu’, ‘sporty’, dan ‘diinginkan!

Ini LITERAL serupa seperti satu Facelift

Dengan facelift Vios 2020, Toyota memilih untuk memusatkan perhatian hanya kepada ‘wajah’ kereta dengan memberikannya satu set lampu depan baharu dan gril depan yang baharu. Walaupun perubahan itu kecil, namun kesannya sangat drastik! Vios 2020 kelihatan seperti kenderaan yang jauh lebih berhormat, bermaruah, dan berkelas daripada pendahulu secara langsungnya.

Menggandakan rasa sporty

Sementara Vios adalah kereta yang terbaik untuk keluarga kecil, Toyota juga telah menghasilkan niche ceria sporty khas untuknya dengan Vios Cup dan Toyota Gazoo Racing Festival. Untuk memberikan rasa prestasi kepada pelanggan yang teruja dengan aspek itu, UMW Toyota telah memperkenalkan edisi baru Vios GR-S (atau Vios Gazoo Racing Sport), yang sebenarnya kami berpeluang menguji pandunya di sini.

Menambah Toyota Safety Sense kepada Vios 2020

UMW Toyota bukan sahaja menjadikan Vios baharu lebih cantik, mereka juga menjadikannya yang terbaik dalam segmen dari segi keselamatan. Model spesifikasi yang lebih tinggi dilengkapi dengan sistem radar dan Toyota Safety Sense berasaskan kamera. Ini memberikan yang terbaik dari kedua-dua sistem ketika cemas, kerana dapat mengesan dan memberi amaran mengenai lane sway dan mengerahkan brek untuk mengelak perlanggaran.

Apa yang masih kurang?

Well, Vios masih terasa ketinggalan di bahagian dalam. Lapisan plastik keras yang besar masih menghiasi kad pintu dan papan pemuka. Jahitan plastik palsu digunakan. Dan hampir tiada kotak cubby dan simpanan di dalam kereta. Kami juga rasa tunggangannya, walaupun bagus namun tidak berapa canggih. Rasanya seperti kereta yang dibina untuk hanya melakukan satu atau dua perkara dengan baik. Pesaingnya telah memutuskan untuk menekankan ciri-ciri pacuan tertentu sebagai gantinya. Platform baharu akan meningkatkan ini dengan ketara untuk Vios seterusnya.

Bagaimana rupa Toyota Vios 2022 yang baharu?

Tidak jelas sama ada Toyota sedang membangunkan casis serba baharu untuk sedan Vios seterusnya. Namun, sudah ada beberapa spekulasi bagaimana penampilannya berdasarkan produk Toyota yang sudah disahkan.

Kami mempunyai dua contoh di sini oleh Theophilus Chin. Dalam video baru-baru ini, dia menunjukkan bagaimana dia menggabungkan Toyota Aqua atau Prius C serba baharu dengan hujung belakang sedan Toyota Corolla Altis menghasilkan penampilan yang sangat tampan untuk Toyota Vios seterusnya.

Sekiranya anda tidak mahu menonton keseluruhan video, inilah hasilnya:

Theophilus juga melakarkan Vios gen seterusnya yang berdasarkan Toyota Yaris Eropah / JDM. Kami tidak pasti inilah yang akan kami lihat di Malaysia, tetapi kita boleh bermimpi, kan?


Previous post

Toyota Menghentikan Pengeluaran Di Thailand Kerana Tak Cukup Barang

Next post

Adakah Ini Perodua Myvi Hybrid Baru Untuk 2022

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *