Berita Auto

Toyota Menghentikan Pengeluaran Di Thailand Kerana Tak Cukup Barang

Keputusan sama ada untuk memulakan operasi atau memperpanjang penggantungan bergantung pada kadar jangkitan

Toyota terpaksa menghentikan operasi di tiga kilang pemasangannya di Thailand kerana kekurangan komponen, yang berpunca dari wabak COVID-19 di sebuah kilang alat ganti kenderaan di negara itu.

Beberapa sumber melaporkan bahawa Toyota Motor Thailand telah menghentikan sementara pengeluaran kenderaan di kilang Ban Pho pada hari Selasa, dan di kilang Samrong dan Gateway pada hari Rabu. Menurut laman webnya, Toyota mempunyai kapasiti pengeluaran 550,000 kenderaan setiap tahun di Thailand.

Pembuat kereta Jepun itu belum memutuskan sama ada operasi di ketiga-tiga kilang akan disambung semula pada 29 Julai, berikutan penutupan empat hari dari 24 hingga 28 Julai kerana cuti tempatan. Keputusan sama ada untuk memulakan operasi atau melanjutkan penangguhan bergantung pada kadar jangkitan virus di kawasan tersebut, antara lain.

“Operasi pengeluaran untuk minggu depan akan ditentukan pada tahap selanjutnya,” kata syarikat itu dalam satu kenyataan.

Sementara itu, Toyota juga telah mengumumkan bahawa akan menghentikan sebahagian produksi di kilang Fujimatsu di anak syarikatnya Toyota Auto Body Co di wilayah Aichi kerana kekurangan komponen yang disebabkan oleh penyebaran COVID-19 di Asia Tenggara.

Dalam satu kenyataan berasingan, Toyota mengatakan operasi di kilang itu akan ditangguhkan selama dua hari minggu depan (29-30 Julai) dan tiga hari pada minggu pertama bulan Ogos (2-4 Ogos).

The suspension is set to affect five models, namely the AlphardVellfire, Noah, Voxy and Esquire.

Suspensi ini dijangka mempengaruhi lima model, iaitu Alphard, Vellfire, Noah, Voxy dan Esquire.

Previous post

Land Rover Defender Menang Sebagai Kenderaan Sokongan Perlumbaan Red Bull X-Alps Yang Mencabar

Next post

Bagaimana Vios Terkini Mengembalikan Toyota Balik Ke Dalam Persaingan Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *