Bisnes

Suzuki Dan Daihatsu Baru Saja Bersetuju Dengan Satu Perkara

Ketika menghadapi persaingan sengit dalam industri kereta, pertengkaran antara Suzuki dan Daihatsu mungkin tidak begitu disedari ramai. Tetapi, di Jepun, kedua-dua ini sentiasa bertekak antara satu sama lain. Walaupun kedua-duanya adalah syarikat gergasi tersendiri, syarikat-syarikat motor ini lebih mengutamakan kenderaan yang kecil. Oleh itu, mereka sering menghadapi persaingan langsung antara satu sama lain. Namun, minggu ini, mereka mencapai kesepakatan mengenai sesuatu.

Kedua-dua syarikat telah memutuskan untuk bekerjasama di bawah “Commercial Japan Partnership Technologies” Toyota atau CJP. Ini, bagi kami, adalah bukti lebih lanjut bahawa industri kereta Jepun berpecah menjadi dua kem: mereka yang bekerja dalam kerangka Toyota dan mereka yang bekerja di bawah Nissan.

Berdasarkan perjanjian baru ini, kedua Suzuki dan Daihatsu masing-masing memperoleh 10% dari Commercial Japan Partnership Technologies. Tujuan syarikat baru ini adalah untuk mengembangkan teknologi CASE bersama.

Bidang kerjasama ini adalah berkenaan kenderaan komersial mini yang dikembangkan oleh Suzuki dan Daihatsu. Lebih 78 juta wujud hari ini di Jepun dan mereka sangat penting di kawasan luar bandar di Jepun. Bekerjasama menggunakan asas-asas CJP akan memungkinkan promosi peningkatan kecekapan logistik bersepadu. Ini akan membolehkan teknologi keselamatan canggih dan elektrifikasi untuk kenderaan mini.

Apakah itu teknologi CASE?

Kenderaan masa kini dan masa depan sedang dibangunkan berdasarkan prinsip CASE. CASE bermaksud:

Connected: Bererti kenderaan dirancang untuk disambungkan ke internet

Autonomous: Bermakna kenderaan mempunyai kemampuan memandu automatik

Shared: Bererti kemampuan untuk menggunakan kenderaan lebih kerap dengan menggunakan model langganan atau berkongsi kepada pemilikan

Electrified: Maksudnya kenderaan dan / atau sistemnya dikuasakan elektrik

Teknologi CASE berfungsi lebih baik apabila disatukan ke tahap tertentu. Seperti semua teknologi lain yang memerlukan banyak dana R&D, berkongsi beban selalu bermanfaat. Sebilangan besar landasan untuk teknologi CASE dikembangkan oleh Toyota, dan selanjutnya disempurnakan untuk penggunaan komersial di bawah CJP oleh Isuzu dan Hino.

Mengapa teknologi CASE penting?

Matlamat akhir untuk bergabung dengan CJP dan menerapkan teknologi CASE untuk kenderaan komersial mini akan:

  1. Tingkatkan kecekapan logistik dengan membina infrastruktur teknologi bersambung yang menghubungkan arteri logistik utama (logistik trak) dengan kapilari logistik (kenderaan komersial mini)
  2. Luaskan dari kenderaan komersial ke kenderaan kecil penggunaan teknologi keselamatan canggih yang menyumbang kepada keselamatan dan sekuriti.
  3. Meningkatkan kerjasama dalam penggunaan teknologi untuk elektrifikasi kenderaan mini berkualiti tinggi yang berpatutan dan dapat disebarkan secara berkelanjutan

Garis besar syarikat Commercial Japan Partnership (CJP) Technologies (pada akhir Julai 2021)

NamaCommercial Japan Partnership Technologies Corporation
Lokasi1-4-18 Koraku, Bunkyo-ku, Tokyo
Permodalan10 million yen (Struktur modal: Toyota 60 persen, Isuzu 10 persen, Hino 10 persen, Suzuki 10 persen, Daihatsu 10 persen)
Pengarah PerwakilanHiroki Nakajima, president
(Presiden Toyota Motor Corporation’s in-house CV Company)
Permulaan OperasiApril 1, 2021
Bidang Perniagaan UtamaMerancang teknologi dan perkhidmatan CASE untuk kenderaan komersial
Previous post

MOFAZ Menamatkan Dealership Mereka Dengan Honda Di Ara Damansara

Next post

Ford Baru Saja Trademark Nama "Skyline" Di Amerika Syarikat

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *