Sukan

Mazda Meraikan 30 Tahun Sejak Kemenangan Le Mans

Kisah bagaimana Mazda, enjin rotari dan 787B melakar sejarah di Le Mans

Beberapa peminat kereta yang lebih muda mungkin tidak tahu, tetapi jenama Jepun pertama yang memenangi 24 Jam Le Mans ialah Mazda. Bukan sahaja mereka memenanginya sebelum jenama Jepun yang jauh lebih besar dengan lebih banyak sumber, tetapi mereka melakukannya dengan enjin rotari. Bulan lalu, Mazda menyambut ulang tahun ke-30 kemenangan legenda itu. Inilah ringkasan bagaimana ia berlaku.

Al kisah Mazda Le Mans bermula pada tahun 1970 ketika menjadi pembekal enjin kepada pasukan swasta dari Belgium. Pada masa itu, ia adalah enjin rotari pengeluaran pertama Mazda yang dibekalkan, yang dinamakan 10A. Ini adalah reka bentuk 2-rotor dengan displacement 1 liter.

Terdapat juga pasukan dealership bernama Mazda Auto Tokyo yang bertanding empat tahun kemudian pada tahun 1974 dengan enjin 12A, tetapi pasukan ini menghadapi masalah. Pasukan yang sama kembali pada tahun 1979 dengan RX-7 Savanna yang dilengkapi dengan enjin 13B, tetapi malangnya, mereka pada mulanya tidak layak. Namun, dari tahun 1981 dan seterusnya mereka layak dan kembali ke perlumbaan berulang kali.

Menjelang 1983, Bahagian Motorsport pasukan Mazda Auto Tokyo berkembang menjadi “Mazdaspeed” yang tidak asing lagi. Ini adalah pasukan prestasi kilang yang membuka jalan menuju kemenangan pada 1991 Le Hours Le Mans, perlumbaan daya tahan paling berprestij di dunia.

Mazda 787B akhirnya memperoleh kemenangan di akhir perlumbaan, tetapi perjalanan Mazda di sana sukar. Video ini mendokumentasikan langkah-langkah utama yang diambil.

787B yang menang dipandu oleh Johnny Herbert (UK), Bertrand Gachot (Belgium), dan Volker Weidler (Jerman) setelah menyelesaikan 362 pusingan dalam 24 jam di Circuit de la Sarthe. Beratnya kenderaan itu hanya 830kg dan mempunyai enjin rotari quad-rotor 700PS, R26B aspirasi semulajadi di bawah hud. Walaupun mempunyai bentuk rotor yang sama dengan enjin 13B produksi, terdapat banyak modifikasi yang membolehkan enjin 787B menghasilkan tenaga sebanyak itu untuk jangka masa yang lama.

Ini termasuk penggunaan peripheral port intake dan ekzos, electronic controlled injection, sistem linear variable air intake, pencucuhan tiga palam, dan ceramic apex seal.

Pada tahun berikutnya, enjin rotari kena ban, dilarang daripada disiplinnya.

Mazda memberi penghormatan kepada kemenangan itu dengan laman web khas yang boleh anda layari di sini.

Previous post

Perkongsian Geely Auto dengan PROTON Kini Berusia Empat Tahun

Next post

Abarth 695 Esseesse Model Terlaju Dalam Barisannya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *