Berita Auto

Belum Sempat Anda Habis Baca Artikel McLaren 765LT Spider 2021 Kelmarin Ianya Sudah Habis Dijual!

Ketika ramai daripada kita merana kerana pandemik Covid-19, convertible paling laju McLaren, Spider 765LT sold out.

McLaren 765LT Spider pada dasarnya adalah versi convertible 765LT (yang baru-baru ini dibawa ke Malaysia). Ia juga merupakan penganti Spider 675LT dan Spider 720S. Hanya 765 unit yang akan dibuat dan ia adalah convertible terpantas yang pernah dihasilkan McLaren Automotive.

Supercar drop-top ini terletak di bawah kereta “Super Series” Mclaren dan namanya merujuk kepada output enjin kenderaan 765PS.

Enjin Familiar, Ciri Kotak Gear Baharu

Sama seperti McLaren 765LT Coupé, 765LT Spider dikuasakan enjin petrol V8 berkembar 4-turbocharged. Ia menghantar 765PS dan 800NM melalui Sequential Shift Gearbox 7-kelajuan ke roda belakang. Angka prestasi sangat mengagumkan.

  • 0-100km/h dalam hanya 2.8 saat
  • 0-200km/h dalam hanya 7.2 saat
  • top speed 330km/h

Active Dynamics Panel membolehkan pemandu memilih antara Mod Comfort, Sport and Track, dan kotak gear mempunyai fungsi ‘Limit Downshift’ yang baharu. Katakanlah pemandu turun gera lebih awal menggunakan paddle shifter, untuk kebanyakan kereta, kotak gear akan menolak penukaran itu, kerana ia akan melajukan motor melebihi redline. Dengan ciri ini, kotak gear menahan permintaan downshift dan melepaskannya sesaat mungkin.

765LT Ada Hard Top Istimewa

Bumbung retractable 765LT Spider terdiri daripada satu bahagian serat karbon dan hanya memerlukan 11 saat untuk dibuka. Diapit dalam kerangka serat karbon adalah inti foam pengurang bising berketumpatan tinggi yang membantu NVH tanpa mengorbankan berat badan. Dan kerana ia hanya satu bahagian, tidak perlu ada pusat yang akan mengurangkan ruang depan penghuni. Ia dikendalikan secara elektrik dan boleh dijatuhkan dengan kelajuan hingga 50km / j.

Ia juga senyap, dengan mekanisme elektronik sepenuhnya tidak melebih 50-60 dBA semasa pemasangan bumbung. Tingkap belakang juga dapat diturunkan ketika bumbung naik jika penghuni ingin merasakan degum ekzos.

Berbanding dengan coupe 765LT, model ini hanya 49kg lebih berat kerana penambahan bahagian atas dan perkakasan yang berkaitan. Ini juga menjadikannya 80kg lebih ringan daripada 720S Spider pengantinya.

Kejuruteraan Yang Disemak Semula Untuk 765LT Spider

Casis 765LT adalah versi yang lebih baik dari MonoCage II yang disebut MonoCage II-S. Walaupun ia mempunyai sebilangan besar elemen struktur yang sama di bahagian depan, mereka telah sebati sepenuhnya sokongan struktur gentian karbon di bahagian belakang untuk perlindungan rollover yang lebih baik.

Bumbung retractable ini memerlukan penambahbaikan pakej aerodinamik, peredam dan banyak lagi.

Previous post

Roda Karbon Bentley Adalah Yang Terbesar Pernah Dibuat

Next post

Pelancaran Digital Volkswagen Taigo Pasaran Eropah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *