Berita Auto

Pernahkah Sedan Mitsubishi Starion 4 Pintu Dihasilkan

Ya, ya, Starion ini dipasang di sebuah bengkel kecil di satu tempat di Malaysia.

Spotted di facebook, kami berjaya mendapat beberapa maklumat mengenai sedan sukan Mitsubishi hibrid ini. Mekanik retro Syuk Garage telah menjumpai jentera yang tidak berfungsi ini di sebuah kampung dan setelah berunding dengan pemiliknya, menunda kereta ini ke bengkelnya.

Objek keinginan ini adalah bahagian depan Starion yang diperlukan untuk pemulihan Mitsubishi Starion rosak di bengkelnya dan memerlukan bahagian-bahagian yang sangat sukar didapat untuk kereta sport Mitsubishi yang jarang ini.

Dengan hanya sebilangan kecil kereta ini yang masih bertahan di Malaysia (sebenarnya hanya segelintir kecil yang diimport ke Malaysia tahun-tahun dahulu) Starion adalah kereta yang sangat jarang di jalan raya kita dan sampaikan kita tidak melihatnya langsung 3-4 tahun kebelakangan ini. Kali terakhir kami melihat sebuah Starion adalah di Muar, Johor dan itu pun ia kelihatan seperti ia perlu diselamatkan.

Kami akan cuba berkongsi dengan anda kebangkitan Starion yang rosak ini selepas projek ini siap nanti.

MEDIA RELEASE: The Starion is Mitsubishi Motors’ fourth sports model, following the Galant GTO, Galant FTO and Lancer Celeste. It was launched in May 1982 the Starion was designed wedge-shaped with slant nose and short ducktail proportions. Styling elements giving emphasis to its specialty model looks included an oversize integral front bumper, wide center pillars and the clean surface composition stemming from the use of large full doors. 

It was powered by a 2.0L turbo engine. The careful attention given to safety and ride comfort at higher speed can be seen in its specification which included ventilated disc brakes all round, strut independent rear suspension, high caster angle and low mechanical trail as well as zero camber front suspension. 

During the life of the series, a 175 PS intercooled turbo model was introduced in June 1983, a 200PS engine model was added in June 1984, a wide body with flared wheel arches model for the American market joined the lineup in February 1987 and a 2.6L engine model came to market in Japan in April 1988. The Starion chalked up noteworthy results in endurance races and rallies, and a 4WD prototype was built and tested.

Previous post

Kenderaan Perkhidmatan Awam Diberi Lanjutan Had Usia Setahun

Next post

Hyundai Elantra N Hadir Dengan 280 PS, Transmisi DCT 8 Kelajuan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *