Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Pelancaran Porsche GT1 Boleh Menjadi Realiti Ogos Ini

Tindak lanjut Porsche untuk 918 Spyder mungkin dipanggil GT1.

Masih ingat dengan Porsche 918 Spyder? Pelancaran debutnya di Frankfurt Motor Show pada tahun 2013, ia adalah permulaan supercar pacuan hibrid dari Porsche. Spyder 918 menunjukkan potensi pacuan hibrid ke tahap yang belum pernah dilihat sebelumnya, mencapai peningkatan yang selari dalam kecekapan dan prestasi bahan bakar tanpa menjejaskan kedua-duanya.

Inilah satu daripada idea-idea yang menjadikan Porsche 911 sebagai kereta sport paling berjaya di dunia selama 50 tahun yang lalu. Ringkasnya, 918 Spyder adalah blueprint genetik untuk kereta sport Porsche masa depan dan seseorang boleh memanggilnya ‘daddy’ kepada Porsche Taycan yang sangat berjaya.

Kini, maklumat yang dibocorkan dari seorang pekerja Porsche di pejabat mereka di Amerika Utara menunjukkan bahawa syarikat itu merancang untuk melancarhakan model halo Porsche baru, dengan tempahan terpilih yang telah diambil dari pelanggan berulang VIP Porsche semasa dengan perjanjian rahsia.

Laporan dari collector Porsche terkenal Spike Feresten mencadangkan bahawa kita mungkin dapat melihat semua kereta hiper terbaharu dari Porsche seawal Ogos tahun ini yang hanya beberapa minggu lagi.

Spyder 918 (gambar di bawah) dikuasakan enjin V8 4.6 liter, menghasilkan 580 kuasa kuda, dengan dua motor elektrik memberikan tambahan 243 kuasa kuda.

Ia adalah kereta hibrid plug-in pertama dari Porsche. Porsche mendakwa semasa pelancaran bahawa 918 dengan mudah melakukan pecutan 0-100 km / j dalam masa kurang dari 2.9 saat dan mencapai kelajuan tertinggi 330km / j.

Pengurusan Porsche merancang untuk mengeluarkan hanya 918 unit kereta sport ini sebagai model tahun 2014 yang memulakan pengeluaran pada 18 September 2013, dengan penghantaran kepada pelanggan terpilih dari awal Disember 2013. Hari ini, kereta ini berada di garaj peribadi orang-orang kaya di seluruh dunia dengan hanya sedikit masa di atas jalan tar.

Harga jualan pada masa itu adalah semahal €768,026 iaitu sekitar RM4 juta di Malaysia dengan cukai dan shipping. Porsche terus melancarkan varian perlumbaan RSR 918 pada Pameran Auto Antarabangsa Amerika Utara 2011, yang menggabungkan teknologi hibrid yang pertama kali digunakan dalam 997 GT3 R Hybrid, dengan gaya dari 918 Spyder.

So, will this new GT1 hyper-car use an advanced battery operated powertrain from the Taycan? Will the production of this GT1 be limited to just a few units like with the 918 Spyder and what will the total number be and why that number? Finally, the asking price. Will it be a fraction more than the 918 Spyder’s sticker price of €768,026 from 2013 or will it be lower since the technology is being widely used now in the Taycan. 

Previous post

Volkswagen Arteon R-Line Facelift Dilancarkan Di Malaysia

Next post

Pertumbuhan Separuh Pertama 2021 Ducati Kuat

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *