Berita Auto

Yang Mana Satu? Maserati MC20 Atau McLaren 620S Untuk Garaj Anda Tahun Depan

Berikut adalah beberapa pilihan supercar baharu untuk garaj anda tahun depan.

Masih terdapat mereka yang kaya raya di seluruh dunia termasuk rakyat Malaysia yang tidak terjejas kerana wabak yang semakin merebak ini dan sebenarnya mereka bahkan mungkin akan menambahkan kekayaan mereka semasa pandemik ini.

Oleh itu, kami berkongsi beberapa maklumat mengenai dua supercar yang sangat diingini yang ‘di bawah radar’ bagi mereka yang bukan peminat kereta yang mungkin ingin memandu dan memiliki kereta yang lain dari yang lain dan yang BUKAN kuda prancing atau lembu jantan mengamuk.

Maserati MC20

Pertama, kami memperkenalkan kepada anda Maserati MC20. Ini adalah karya kejuruteraan dan gaya yang membuka era baharu untuk jenama Trident. Dengan MC20, Maserati kembali ke tahap di mana ia selalu membintangi, “Supercars” yang menggabungkan kemewahan dan prestasi dengan Gaya Maserati yang unik.

MC20 adalah Maserati dengan kecekapan aerodinamik yang menarik. Penampilannya yang luar biasa menyembunyikan jiwa sporty tanpa kompromi, dengan enjin 630 kuasa kuda baharu V6 ‘Nettuno’ yang memberikan masa 0 hingga 100km / j di bawah 2.9 saat dan kelajuan tertinggi lebih dari 325km / j di mana ada cukup landasan yang terbuka.

Dengan menggunakan enjin Maserati 100 peratus yang baharu dipatenkan, memanfaatkan teknologi MTC (Maserati Twin Combustion), sistem pembakaran inovatif yang dikembangkan oleh jenama, berkembang dari teknologi pra-chamber yang digunakan pada powertrain Formula 1. Dicipta, direka dan dibina sepenuhnya in-house.

MC20 sangat ringan. Kurang 1,500kg, dan berkat output kuasa 630hp, ia adalah best in class dalam nisbah berat / kuasa, 2.33 kg / hp. Ringan ini dicapai tanpa mengorbankan apa-apa dari segi keselesaan.

MC20 mempunyai semua kandungan kereta jenis ini hari ini untuk memuaskan pelanggan yang sporty namun canggih, yang bukan hanya mencari prestasi tetapi juga keselesaan dan kemewahan. Oleh itu, banyak kerja telah dimasukkan kedalam bahan yang digunakan.

Keseluruhan casis adalah serat karbon dan komposit, dengan kelebihan kepada berat badan yang lebih ringan, tool-go times yang lebih laju dan greater stylistic freedom dalam reka bentuk. Serat karbon memungkinkan penciptaan bentuk yang mustahil dengan press-formed metal. Butterfly doors adalah contoh yang sangat jelas. Supercar Maserati ini berharga dari £187,230 (iaitu sekitar RM1,090,000 sebelum cukai import tempatan dan transport).

McLaren 620R

Next, kita adea supercar yang lebih ‘mentah’ dari segi rasa pemanduan dan penampilannya. McLaren 620R adalah unik, memberikan pengalaman sukan permotoran yang murni dalam kereta jalan raya dengan keaslian: ia seperti kereta lumba, pengendaliannya seperti kereta lumba, berprestasi seperti kereta lumba dan rasa seperti kereta lumba. Hasilnya secara keseluruhan adalah peralihan yang lancar dari perlumbaan ke jalan raya dan sebaliknya. Eksklusif dan ekstrem dalam ukuran yang sama, McLaren 620R mengekalkan DNA sebuah kereta trek yang diselaraskan sepenuhnya namun bebas dari sekatan yang dikenakan oleh peraturan perlumbaan.

Persamaan yang tinggi dengan saudara kandungnya, kereta lumba GT4 570S telah menjadi sebahagian daripada pengembangan 620R ini sejak awal. Mereka mempunyai casis tunggal serat karbon Monocell II yang sama yang menjadi asas kekuatan dan berat kereta, yang disasarkan hanya 1,282kg.

Inti serat karbon ini yang merupakan signature McLaren yang mempunyai ciri samaran yang berbeza di setiap kereta dalam jajaran syarikat juga menyokong ketepatan dan ketenangan dinamik yang terkenal dengan McLaren. Ciri-ciri ini telah ditingkatkan pada 620R dengan penyertaan elemen aerodinamik GT4 yang dapat disesuaikan, komponen suspensi yang berasal dari perlumbaan dan kalibrasi semula powertrain untuk meningkatkan daya dan prestasi.

McLaren 620R mempunyai enjin V8 berkembar turbocharged M838TE 3.8 liter yang sama dengan GT4, tetapi dengan perbezaan output kuasa yang ketara; kebebasan dari peraturan perlumbaan telah membolehkan ECU enjin dan pengurusan pengecas turbo dikonfigurasikan semula untuk mencapai 620PS (610 bhp), menjadikannya kereta Sports Series yang paling berkuasa.

Tork adalah 620Nm dan walaupun dengan masa litar lebih penting daripada kelajuan tertinggi, output gabungan membantu memberikan angka prestasi penanda aras 0-100km / j (62mph) dalam 2.9 saat dan 0-200km / j (124mph) dalam 8.1 saat. Kelajuan maksimum ialah 322km / j (200mph). Harga jualan McLaren 620R ini bermula dari £ 250,000 (iaitu sekitar RM1,450,000 sebelum shipping dan cukai tempatan).

Jadi? Maserati Atau McLaren?

Seperti yang anda lihat dari angka prestasi pengeluar, kedua-dua kereta ini menawarkan masa pecutan yang sama iaitu 2.9 saat dan kelajuan tertinggi hampir sama dengan Maserati di depan dengan 3km / j. Harga jualan pula, Maserati hampir RM360,000 lebih rendah sebelum cukai yang merupakan jumlah wang yang besar (cukup untuk membeli hot hatch Mercedes-AMG A35 4Matic Edition 1 yang baharu pada harga RM380k).

Tambah dengan penampilan Maserati yang lawa giler dan keeksklusifannya dan jangan kita mengabaikan build kualiti tinggi dan dalaman yang mewah yang menjadikannya supercar yang mudah digunakan setiap hari.

Keputusan akhir adalah milik anda dan anda boleh menghubungi Naza Italia atau McLaren Kuala Lumpur untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut.

Previous post

Hyundai Kona 1.6 Turbo, N Line Kini Dibuka Untuk Tempahan

Next post

Harga Rasmi BMW 330Li M Sport CKD Diumumkan - RM277,164

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *