Bisnes

Skandal MARii: Seorang Doktor Yang Meragukan Menjadi Perunding Perubatan Mereka

Mungkin sudah tiba masanya MARii dikenakan audit bebas.

Malaysia Automotive Robotics and IoT Institute (MARii), yang dulu disebut sebagai Malaysia Automotive Institute (MAI) mengalami skandal lain minggu lalu. Mereka telah mengambil Dr Faizal Anwar sebagai penasihat perubatan mereka untuk inovasi Covid-19. Inilah masalah pertamanya, pendaftaran perubatan Dr Faizal Anwar sudah dibatalkan di Malaysia dan Australia.

Dr Faizal paling kiri. Tidak ada penjarakan sosial diperhatikan untuk gambar media penting ini

Masalah kedua ialah Dr Faizal Anwar adalah pakar bedah kosmetik. Sekiranya itulah yang memenuhi syarat sebagai pakar virologi atau “sistem pengurusan kesihatan berdasarkan data”, maka anda boleh bayangkan jenis pakar yang MARii ada di panel untuk usaha mereka yang kurang serius. Bukan itu sahaja

Masalah ketiga ialah Dr Faizal Anwar telah disaman oleh sekurang-kurangnya 12 wanita di Australia kerana telah melakukan pembedahan kosmetik mereka pada tahun 2017. Pada tahun 2018, dia didenda A $ 100,000 oleh Mahkamah Majistret Melbourne kerana terus melakukan amalan perubatan semasa masih digantung. Ini adalah denda terbesar yang pernah dikenakan oleh mahkamah kerana kesalahan itu. Selepas gelombang reaksi negatif media sosial yang besar, Dr. Faizal mengundurkan diri dari kedudukannya.

Ketiga-tiga masalah yang disebut itu sangat membimbangkan. Walaupun ketika MARii dikenali sebagai MAI, kami mempunyai masalah dengan cara mereka memberikan status ‘EEV’ kepada setiap syarikat kereta yang bekerjasama dengan mereka.

Ini adalah agensi kerajaan yang mengaji “perunding” sendiri dan menetapkan standardnya sendiri. Lagi teruk adalah tidak kira sama ada Barisan Nasional, Pakatan Harapan atau Perikatan Nasional yang berkuasa, orang yang sama masih bekerja di MAI/MARii dan makan gaji dari duit cukai kita.

Sekiranya ini tidak cukup membimbangkan, nampaknya mereka sekarang telah beralih dari industri automatif yang kurang sihat sekarang ke industri perubatan yang sedang berkembang pesat. Tentu sekali sudah tiba masanya untuk melakukan penyiasatan bebas terhadap agensi ini yang betul betul pakar dalam bidang ini.

Sejak Dasar Automotif Nasional 2020 diumumkan, apakah langkah-langkah yang diambil MARii untuk menghasilkan garis panduan sebenar untuk harga kenderaan? Dan sebelum mereka berpeluang mengerjakan tanggungjawab utama mereka, iaitu untuk menyelesaikan masalah industri automotif Malaysia, mereka beralih ke peralatan perubatan pula.

Seluruh dunia, termasuk banyak negara jiran di Asia Tenggara, sudah memiliki game plan untuk beralih ke EV atau sekurang-kurangnya kereta ECO.

Sementara itu, rakyat Malaysia harus bergantung kepada syarikat swasta seperti Shell dan Porsche untuk menubuhkan rangkaian pengecasan. Dan sementara negara-negara lain bersedia menerima pelaburan besar dalam kilang kilang EV dari pelabur asing, perusahaan swasta Malaysia harus menangani risiko itu sendiri.

Previous post

Fiat 500X Yachting Ambil Inspirasi Kapal Layar Mewah

Next post

Jangan Jadi Mangsa Penipuan Penasihat Jualan Palsu - Perodua

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *