Cerita Auto

Land Rover Defender Dihidupkan Semula Dengan Jantung BMW

Ini atau Defender baharu atau G Wagon, yang lebih menggelitik anda?

Seperti Mini dan Beetle original, Defender klasik dari Land Rover tetap menjadi kenderaan dan reka bentuk ikonik yang tidak boleh mati.

Ini adalah suis yang dipasang di siling untuk pemanduan off road

Volkswagen Group, kami rasa, melakukan kesilapan dengan menghentikan nama dan reka bentuk Beetle yang ikonik beberapa tahun yang lalu dan baru bulan ini pengeluar kereta China Great Wall menghidupkan semula reka bentuk Beetle yang ikonik dengan kereta elektrik ORA Punk Cat mereka yang kelihatan sebiji macam Beetle klasik .

BMW Group setelah mengambil alih jenama dan reka bentuk Mini yang uzor dan telah melakukan keajaiban dengan menghidupkan kembali plat nama dan reka bentuk ini dengan pelbagai model dan varian dan Mini tidak lagi kecil dan comel, namun ia laris dan itulah hakikat yang pentingnya.

Kini giliran Defender yang ikonik. Pemilik Land Rover semasa, Tata Group memutuskan untuk menghentikan reka bentuk (bukan nama) dan semua Defender 2021 yang baru tidak lagi dapat dikenali dari jauh. Ia tetap menjadi kenderaan ‘pergi ke mana sahaja’, tetapi kelihatan seperti Discovery Sports dengan steroid. Kerana itu, syarikat Britain yang kurang dikenali, Ineos membeli reka bentuknya dan hari ini kita sedang melihat kebangkitan semula Defender ikonik, Grenadier.

Sudah tiba masanya bagi beberapa kumpulan kenderaan Malaysia untuk segera menghubungi pejabat UK mereka dan mendapatkan francais kerana ini pasti laku lebih baik daripada Defender terbaharu. Ambil wang saya (kalaulah ada) kerana kami mahukan satu dalam di garaj kami.

Pereka dan jurutera Ineos telah menggunakan dua enjin BMW untuk menguasakan Grenadier 4 × 4. Kedua-duanya adalah unit turbo enam silinder 3.0 liter. Sudah tentu ada juga enjin diesel dengan tork 246bhp dan 550Nm, dan enjin petrol yang menghasilkan 281 bhp dan dengan 450Nm. Pemacu empat roda kekal dengan jarak rendah yang shift-able dan central locking diff adalah reka bentuk Ineos sendiri, tetapi kuasa dipindahkan melalui kotak gear automatik ZF lapan kelajuan.

Di sini kita melihat Ineos Automotive berkongsi reka bentuk kabin dan spesifikasi awal untuk Grenadier 4 × 4 yang akan menjadi kenderaan utiliti yang akan mempunyai pendekatan kasar yang menggabungkan kepraktisan dan ketahanan dengan teknologi terkini dan banyak keselesaan untuk kegunaan bandar juga.

Kabin Grenadier telah dirancang dari selembar kertas putih dengan fokus untuk mudah kendali dalam keadaan yang paling ekstrem dan juga sebagai kenderaan gaya hidup 4 × 4 SUV.

Sistem infotainment bermula dengan skrin sentuh 12.3 inci yang dikendalikan melalui dail rotari di atas terowong transmisi dan ia menggunakan sistem operasi BMW tetapi dengan grafik bespoke.

Sudah tentu termasuk kesinambungan Apple CarPlay atau Android Auto dengan fungsi pathfinder off-road untuk kegunaan dan kemampuan 4 × 4 ini.

Bahan kabin tahan lasak dengan sentuhan kemewahan sebagai pilihan. Pelapis kain kalis percikan adalah standard untuk tempat duduk dari Recaro.

Harga jualan Grenadier akan bermula dari sekitar £ 45,000 (termasuk VAT) sekitar RM230,000 sebelum caj dan cukai penghantaran Malaysia untuk model komersial entry-level dua tempat duduk dengan penghantaran bermula Oktober tahun depan.

By the way, Land Rover Defender terbaharu dilancarkan di Singapura baru 11 bulan yang lalu dan akan tiba ke Malaysia tidak lama lagi. Jangkakan harga RM400,000 + sebelum pilihan.

Previous post

Nikmati Lebih Penjimatan Dengan Volkswagen Cares

Next post

Volkswagen Golf R Estate Dilancarkan Dengan Kuasa 320PS

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *