Bisnes

Jualan dan Keuntungan Operasi Pemecah Rekod Untuk Volvo Cars Setengah Pertama 2021

2020 mungkin mencabar, tetapi 2021 adalah pemecah rekod setakat ini untuk Volvo Cars.

Malaysia mungkin berada dalam keadaan lockdown, tetapi di tempat lain di dunia, keadaan semakin reda. Sebenarnya, untuk syarikat seperti Volvo Cars, keadaan mungkin kelihatan lebih baik dari sebelumnya! Syarikat itu baru sahaja mencatatkan keputusan setengah pertama 2021 dan dua aspeknya mengejutkan.

Syarikat ini telah mencatatkan keuntungan operasi setengah tahun terbaiknya. Pendapatan operasi adalah 141 bilion SEK, naik 26% dengan pendapatan operasi pada 13 bilion SEK, yang memberi mereka margin operasi 9.4%.

Dari segi penjualan, separuh pertama tahun 2021 menyaksikan peningkatan 41% berbanding separuh pertama tahun 2020. Berbanding dengan separuh pertama tahun 2019 yang lebih setanding, masih merupakan pertumbuhan yang mengagumkan sebanyak 12%. Ini menjadikan S1 2021 tahun terbaik dari segi penjualan kereta dalam sejarah 91 tahun syarikat.

Walau bagaimanapun, mereka gagal mencapai sasaran penjualan 800,000 kereta. Namun, mereka mencapai 775,000 jualan kereta walaupun dengan adanya, wabak yang mustahil diramalkan, dan itu sangat terpuji.

“Volvo Cars mempunyai rekod prestasi transformasi yang berjaya selama satu dekad. Industri kereta berubah lebih dari sebelumnya, dan kami mempunyai tekad kuat untuk menjadi pengubah terpantas,” kata Håkan Samuelsson.

Volvo Cars tidak lama lagi akan menjadikan syarikat ini public. Prestasi terbaru ini pasti dapat membantu meningkatkan nilai IPO mereka yang akan datang. Lebih-lebih lagi, syarikat ini turut berjalan lancar dalam banyak bidang lain, termasuk strategi kelestarian alam sekitar dan elektrifikasi. Pasangkan dengan fakta bahawa Volvo Cars akan menjadi syarikat kereta bukan Cina pertama yang memiliki semua asetnya di China dan anda mempunyai resipi untuk kejayaan pasaran saham segera.

Apa yang cukup menarik bagi kita rakyat Malaysia adalah bagaimana penjualan pasaran Malaysia yang tidak penting mesti dilihat di peringkat global. Sekiranya seluruh negara dapat melakukan lockdown dan membanteras jualan selama 3 bulan tanpa mempengaruhi hasil global mereka, bagaimana negara kita dilihat oleh HQ mereka?

Kami tidak tahu.

What we do know is that Volvo Cars Malaysia has got local assembly operations set up, so it can’t be a comfortable place in to not sell a lot of cars for 3 months.

Previous post

Pemandu Malaysia Adrian Henry D'Silva Akan Berlumba Di Spa 24 Hours

Next post

Geely Binyue (Proton X50) Pro Facelift 2021 Mendedahkan Varian Sport Di China

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *