Berita Auto

Model BMW 6 Series 2022 Mungkin Berupa Seperti Ini

Apa yang sebenarnya sudah jadi kepada BMW 6 Series?

Tahukah anda bahawa BMW Coupe menamatkan pengeluaran pada tahun 2019 dan telah dihentikan until further notice oleh pihak pengurusan di Munich?

Ya, ada di antara anda yang mungkin tidak menyedarinya, tetapi peminat die-hard BMW tahu mengetahui perkara ini dan telah bertanya mengapa ia dihentikan dan adakah kemungkinan ia akan kembali.

Sedikit sejarah dikongsi. Papan nama BMW 6 Series membuat penampilan pertama pada tahun 1976 sebagai E24 (gambar di bawah). Model ini kekal dalam produksi dari tahun 1976 hingga 1989 dengan sedikit facelift, dengan reka bentuk ikonik tidak diubah dan hanya digantikan dengan model baharu pada akhir tahun 2003. E24 selalu menjadi grand tourer dua pintu dan tidak pernah ada drop-top versi rasmi dari Munich.

Pada awal tahun 2019 BMW menghentikan 6 Series memihak lebih kepada 8 Series kerana kata mereka ia disebabkan oleh permintaan pengguna yang popular. Generasi terakhir 6 Series mempunyai pengeluaran yang baik dari tahun 2003 dan model ini muncul setelah bertahun-tahun plat nama 6 Series ini tangkap habuk.

Kebangkitan semula 6 Series terakhir bermula dengan grand tourer yang diberi nama E63 dan tidak lama kemudian versi drop top diperkenalkan, E64. Popularitinya pada masa itu mendorong para pereka dan pengurusan di Munich melancarkan versi baharu pada tahun 2011 dan ini termasuk coupe 4 pintu yang disebut 6 Series Gran Coupe yang masih kelihatan ya amat tampan hari ini.

Baru-baru ini pengurusan BMW memperkenalkan 6 Series Gran Turismo baharu dengan powertrain hibrid. BMW fastback 4 pintu ini bukanlah 6 Series yang sebenar seperti yang sepatutnya, yang merupakan grand tourer 2 pintu yang menggembirakan pencinta BMW pada tahun 1970-an.

BMW perlu menghidupkan kembali kegembiraan pada papan nama 6 Series dengan sebuah kereta sport yang kelihatan agresif (gambar di bawah) yang mengikuti bahasa reka bentuk rendering baru-baru ini bagi kemungkinan BMW 6 Series baharu yang direka oleh @pierre_snlt_design dan decembry.

Dengan hidung seksi yang panjang dan hujung belakang yang pendek dengan lekuk di tempat yang betul inilah yang menjadikan kebangkitan semula 6 Series ikonik. Bukan Sportback 4 pintu yang membosankan yang kelihatan seperti Audi A5 Sportback atau Volkswagen Arteon.

BMW sudah mempunyai 3 Series Gran Turismo untuk itu dan mereka menghentikan 5 Series GT dengan alasan yang jelas, ia bukan kenderaan yang menarik berbanding dengan sedan 5 Series dan sekarang dengan model roda jarak jauh 3 dan 5 Series mula mendapat perhatian di luarnya pasaran yang dimaksudkan, China, ada lebih banyak alasan untuk kemerosotan perlahan 6 Series Gran Turismo terbaharu.

BMW 6 Series Render_cockpit

BMW, anda sudah ada terlalu banyak model di ruang pameran yang over-lapping dan dengan lebih banyak perhatian bertumpuan kepada Crossover dan SUV, tolonglah bawa balik sports grand tourer yang sebenar untuk papan nama 6 Series.

Previous post

Volkswagen Amarok W580X Talaan Walkinshaw Dilancarkan Di Australia

Next post

Kempen Servis Pertengahan Tahun Hyundai Dilanjutkan Sehingga 31 Ogos

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *