Insuran / Waranti

Allianz Malaysia Minta Bantuan Menangani Penipuan Insurans Motor

Penipuan dalam industri insurans kenderaan berleluasa, dan Allianz Malaysia tidak boleh menanganinya bersendirian.

Insurans kereta bukanlah sesuatu di dalam fikiran kebanyakan orang. Ianya pembelian yang diperlukan untuk semua kenderaan bermotor di Malaysia. Ramai yang menyerahkannya kepada ejen atau peniaga yang dipercayai untuk melakukan pembaharuan ATAU mereka hanya menemui tawaran paling murah yang mereka dapat. Walau bagaimanapun, perihal tuntutan, industri insurans mendapat kebencian yang tidak adil untuk perkara-perkara yang di luar kawalan mereka. Itulah sebabnya Allianz Malaysia menyeru semua syarikat insurans untuk bersatu untuk lebih proaktif dalam menangani isu-isu yang ada sekarang, terutama mengenai penipuan dan rasuah.

Semasa rundingan meja bulat media dalam talian semalam, Ketua Pegawai Eksekutif Allianz Malaysia Berhad, Zakri Khir menangani masalah dalam ekosistem insurans kereta di Malaysia. Dia memanggilnya ekosistem yang melahirkan penipuan dan rasuah dan menyoroti beberapa langkah yang diambil Allianz Malaysia untuk memerangi ini. Lebih dari satu bilion Ringgit hilang akibat penipuan dan rasuah dalam industri insurans kenderaan setiap tahun, satu jumlah yang amat besar.

“Ada banyak pihak yang mengewangkan tuntutan motor untuk kepentingan mereka sendiri di bawah awan yang kurang jelas dan misteri yang menyelubungi keseluruhan proses tuntutan motor yang mana kebanyakan pelanggan tidak berapa arif. Ini bertambah besar apabila pelanggan tidak mengetahui hak mereka sebagai pengguna – bahawa syarikat insurans anda ada untuk melayani keperluan anda, bukan sebaliknya,” kata Zakri.

7 Customer Touchpoints of the Allianz Road Rangers diwujudkan khusus untuk mengatasi masalah yang berleluasa buat masa ini. Setiap tahun, Allianz Malaysia membelanjakan berjuta-juta Ringgit untuk menjaga dan memperluas Road Rangers mereka. Ini selepas fakta bahawa insurans motor adalah industri yang merugikan, dengan pembayaran RM10 bilion berbanding premium RM9 bilion bagi seluruh industri. Allianz Malaysia hanya mahu menjadi sebahagian daripada penyelesaian untuk pelanggannya.

“Kami tahu kami harus bersikap tegas untuk menghapus unsur atau peluang penipuan dan membayar tuntutan yang tulen. Pelanggan kami mesti tahu bahawa kami tidak akan mengambil bahagian atau melakukan aktiviti yang tidak senonoh. Keseluruhan perjalanan Allianz Road Rangers dari perkhidmatan bantuan kemalangan hingga tuntutan, pembaikan kenderaan, dan pemilihan pembaiki bengkel adalah cara kami untuk menyediakan penyampaian perkhidmatan yang tersusun yang dapat dilihat oleh pelanggan kami, ”kata Zakri.

Ketika kemalangan, tout dan pengusaha trak tunda bebas akan dengan cepat berada di tempat kejadian, cuba menekan mangsa agar kereta mereka dibawa ke bengkel tertentu yang mungkin mempunyai urusan pintu belakang. Selepas ini berlaku, ianya akan menjadi agak sukar bagi syarikat insurans untuk mendapat balik kenderaan dan bengkel itu berkemungkinan akan mengeksploitasi syarikat insurans atau pemilik kereta untuk pembaikan yang tidak wajar.

Untuk melindungi pelanggan Allianz dari tout ini dan pengendali trak tunda bebas, Allianz Malaysia menggunakan beberapa strategi. Baru-baru ini, mereka merombak bengkel panel mereka, mengadakan tender terbuka dalam talian tahun lalu. Kini, banyak alat ganti yang dipasang dan diperbaiki oleh bengkel panel ini mesti disertakan dengan jaminan 2 tahun.

“Tetapi, kita sendirian memerangi rasuah, dan jika kita serius mahu melakukan perubahan yang nyata, maka kita tidak dapat melakukannya sendiri. Kita harus mencari jalan untuk mengatasi ketidakcekapan dalam menangani penipuan. Allianz Road Rangers dan penambahbaikan bengkel panel kami adalah pelaburan kami untuk membawa perubahan yang bermakna. Jadi saya harap pemain industri lain akan menganggap ini sebagai rali dan untuk menyertai kami dalam peperangan ini,” tambah Zakri.

Previous post

MINI John Cooper Works GP Memasuki Pasaran Kereta Terpakai

Next post

Toyota Gazoo Racing Hasilkan Alat Ganti Tambahan Untuk Supra A70, A80

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *