Berita Auto

Tata Harrier: Adakah Ia Akan Diterima Di Malaysia?

Adakah nilai-untuk-wang cukup untuk rakyat Malaysia membeli Tata Harrier ini?

Tidak ramai orang Malaysia yang tahu tentang Tata Harrier ini, tetapi ada di antara kita yang pernah mendengarnya mengenainya beberapa kali. Walaupun kami pernah mendengar tentang kereta ini beberapa kali sebelum ini, ia tidak pernah benar-benar berdaftar dalam radar kami. Lagipun, Tata adalah jenama kereta yang pernah mencuba dan gagal menembusi pasaran Malaysia sebelum ini. Trak pick-up Xenon mereka adalah yang paling dekat dengan kenderaan penumpang yang kami lihat mereka jual di sini, dan barang itu hampir tidak kompetitif sebagai kenderaan komersial.

Tetapi ada dua perkara yang telah berlaku yang membuat kami berfikir dua kali mengenai Tata Harrier ini. Yang pertama berlaku pada bulan Mei. Subash (penulis) baru sahaja memuat naik video “Pandang Dengar” Toyota Harrier.

Video itu dimuat naik ketika India memasuki lokap utama di seluruh negara. Banyak penonton India menjumpai video tersebut dan membuat perbandingan dengan “Harrier” kebangsaan mereka sendiri. Beberapa komen tidak berapa tepat, mendakwa Toyota telah menyalin Tata. Mereka tidak tahu tentang Toyota Harrier selama beberapa dekad sebagaimana ramai orang Malaysia kenal.

Saya tidak memikir tentangnya buat seketika. Tetapi sedikit demi sedikit minat kami terhadap Tata Harrier bertambah. Kemudian hari ini, kami mendapat berita bahawa varian baharu Tata Harrier dilancarkan di India yang dipanggil Dark Edition.

Walaupun ia hanya peningkatan estetik, ia membuat kami memikirkan kemungkinan kereta ini menjadi di Malaysia. Inilah beberapa hujah tentang itu.

Harrier Rangka Evoque

Salah satu aspek Tata Harrier yang langsung menarik perhatian kami adalah kenyataan bahawa ia menggunakan platform yang sama dengan Range Rover Evoque generasi pertama. Walaupun saya tidak pernah memandu Evoque generasi pertama, saya yakin ia mempunyai kualiti yang sesuai dengan kereta premium, memandangkan harganya. Walaupun ini adalah casis berusia pada ketika ini, Tata Harrier dapat memiliki beberapa kebaikan Land Rover yang menjadikannya satu pakej yang berpatutan.

Ia sebenarnya agak cantik

Reka bentuk sememangnya adalah perkara subjektif. Namun, tidak dapat dinafikan bahawa Tata Harrier memiliki lebih watak dan kemodenan daripada apa yang kita harapkan dari jenama tersebut. Ia moden secara moden dengan grafik lampu belakang, reka bentuk lampu depan dan reka bentuk bumbung terapung.

Ini sebenarnya agak bernilai

17″ roda aloi dwi tona, upholsteri kulit berlubang, sunroof panoramik, 6 beg udara, ventilasi udara belakang, skrin infotainment 8.8″ dengan Android Auto, Apple Carplay dan JBL Audio, sebuah kluster instrumen digital 7″.

Semua ciri ini terdapat pada Tata Harrier dan harganya sekitar 20,81,900 rupee (RM116,000).

Tetapi ia tidak akan datang ke Malaysia

Selepas kita mengambil kira duti dan cukai tempatan, Tata Harrier mungkin akan berharga lebih dekat dengan harga Toyota Harrier daripada harga asalnya di India. Bukan itu saja, jenama itu tidak ada appeal di Malaysia, di mana kereta bukan nasional sudah cukup mahal dan dipasarkan dengan baik. Last sekali, tidak ada pilihan petrol untuk Tata Harrier. Sudah berkali-kali, SUV berkuasa diesel gagal menarik minat pembeli Malaysia.

Previous post

Lamborghini Aventador Ultimae Versi Terakhir Sebelum Ketibaan PHEV Dan EV

Next post

GRAB Menawarkan Perjalanan Elektrik Atau Hibrid Kepada Komuter

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *