Berita Auto

Permintaan Untuk SUV Semua Segmen Terus Berkembang Di Malaysia

Lonjakan penjualan SUV akan berterusan di Malaysia.

Honda CR-V dan Mazda CX-5 telah membantu mewujudkan ledakan SUV di Malaysia dalam tempoh 7-8 tahun yang lalu. Kemasukan model baharu dengan pelbagai saiz juga telah mewujudkan keperluan di kalangan rakyat Malaysia dari semua peringkat umur, ya ini memberi inspirasi kepada pemandu dari semua peringkat umur untuk berada di belakang stereng SUV dan bukan sedan seperti sebelum ini.

Permintaan Global SUV

Perubahan citarasa ini bukan khusus untuk Malaysia. Dengan 29.77 juta unit terjual tahun lalu di seluruh dunia, SUV memperoleh kedudukan teratas di antara semua segmen kenderaan. Ini penambahan kepada tahun rekod yang dicatatkan pada 2018 dan 2019.

Jumlah dagangan meningkat 6.8 peratus, atau hampir 1.9 juta unit, yang mengagumkan memandangkan keadaan ekonomi di tiga pasaran kenderaan terbesar: AS, China dan Eropah. SUV juga mencatat market share tertinggi yang pernah direkodkan dengan 36.5 peratus, meningkat 2.0 hingga 2.5 mata peratusan jika dibandingkan tahun ke tahun. Di Malaysia penjualan SUV adalah sekitar satu pertiga dari penjualan kereta penumpang dan meningkat dari tahun ke tahun.

Demand SUV Malaysia

Sehingga 6 tahun yang lalu, sedan adalah ‘raja’ dan bagi banyak pembeli, penyebutan SUV disambut dengan gelekan kepala dan persoalan mengenai nilai jualan semula. Hari ini arus telah berubah sepenuhnya dan sedan tidak berapa laku dan letupan SUV telah mengejutkan banyak peniaga kereta terpakai dan perancang produk kereta baru.

Yang paling menerima keuntungan dari boom SUV ini ialah Subaru yang memiliki portfolio produk sebanyak 98 peratus SUV dan 2 peratus sedan dan kereta sport kecil.

Yang untung besar seterusnya adalah Mazda yang menyedarinya dari awal dan melancarkan CX-5 mereka yang sangat berjaya. Kini dengan kejayaan global SUV bersaiz sederhana ini, pengurusan di Jepun telah melihat keperluan untuk memperluas barisan SUV mereka dengan pantas untuk meraih gelombang yang semakin meningkat. CX-3, CX-8 dan CX-30 yang baharu dilancarkan adalah cash cow untuk mereka kerana pembeli menyukai kabin dan kualitinya.

Toyota berjaya mengekalkan kegembiraan pelanggan mereka dengan crossover paling laris mereka Fortuner dan C-HR. Kemudian baru-baru ini Corolla Cross menggegarkan segmen dengan penampilan yang baik dan harga jualan yang berpatutan.

Kemudian ada pula Proton dengan X70 mereka yang disediakan Geely yang telah membawa rakyat Malaysia kembali ke jenama ini dan tidak lupa juga kejayaan crossover X50 yang baharu dilancarkan yang waiting listnya selama 8 hingga 9 bulan.

Jangan lupa Perodua pula yang bertindak balas pantas dengan menghasilkan ARUZ mereka dengan rakan Toyota untuk rakyat Malaysia kelas menengah yang ingin upgrade sedan dan hatchback kompak empat pintu mereka.

Untuk memperhebatkan kejayaan mereka dalam segmen bawah RM80k, Perodua memasarkan satu lagi best seller berasaskan Toyota, Perodua Ativa yang merupakan Toyota Raize yang diusahakan semula yang lebih menyerupai hatchback / crossover yang tinggi. Ini menyaksikan kejayaan yang berjaya dan ditakdirkan untuk menjadi popular seperti Myvi pada tahun-tahun mendatang.

Kenapa SUV popular

Senang saja. Pemilik SUV yang telah diselidik di seluruh dunia melaporkan bahawa perkara yang mereka paling gemar mengenai SUV adalah (dalam susunan menurun) gaya luaran, dinamik pemanduan, reka bentuk dalaman, tempat duduk, dan enjin / transmisi.

Pemilik menunjukkan bahawa perkara paling tidak digemari mereka mengenai SUV Premium Kecil adalah (dalam susunan menurun) visibility dan keselamatan, sistem kawalan iklim, sistem infotainment, ruang simpan, dan ekonomi bahan bakar.

Pelik

Kesemua sebab kesukaan SUV di atas ada di dalam sedan dan hatchback yang dijual, jadi alasan sebenarnya adalah, kedudukan tunggangan yang tinggi dan fakta bahawa harga jualan SUV hampir sama dengan sedan dan ini bermakna anda mendapat lebih banyak logam untuk wang yang sama. Fakta!

Previous post

Lexus NX Generasi Ke-2 Hadir Dengan Rekaan Segar, Enjin Dan Teknologi Baharu

Next post

Nissan dan Mitsubishi Sudah Membina Kereta Bersama Selama Lebih Satu Dekad!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *