Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Nissan dan Mitsubishi Sudah Membina Kereta Bersama Selama Lebih Satu Dekad!

Pendahulu Alliance Renault Nissan Mitsubishi berusia 10 tahun bulan ini.

Sebilangan besar daripada kita yang mengawasi industri automotif menyedari bahawa Renault Nissan Mitsubishi Alliance adalah satu-satunya yang baru sahaja mendapat tempat baharu. Komponen Mitsubishi untuk perikatan itu baru berusia beberapa tahun. Walau bagaimanapun, kerjasama antara Nissan dan Mitsubishi dapat ditelusuri sejak sepuluh tahun yang lalu sekurang-kurangnya, dengan penubuhan NMKV Co. Ltd (NMKV).

NMKV adalah singkatan dari Nissan-Mitsubishi Kei Vehicles, dan seperti namanya, tujuan utama syarikat adalah untuk kedua-dua jenama kereta Jepun untuk bekerjasama dalam mewujudkan kereta Kei untuk pasaran domestik Jepun. Kereta Kei benar-benar hanya popular di Jepun, di mana pemerintah sangat mendorong penggunaan kereta yang lebih kecil dengan enjin kecil. Oleh itu, mereka tidak sering dieksport secara rasmi ke pasaran lain.

Bagi Nissan dan Mitsubishi, perjalanan bersama-sama dengan kereta Kei dimulakan dengan pembentukan NMKV pada bulan Jun 2011, sebagai usaha sama 50:50. Projek ini bertujuan untuk menggabungkan kekuatan kedua-dua syarikat dalam perancangan produk, pengembangan, reka bentuk, dan pembelian mobil Kei.

Sejak pembentukan NMKV, Nissan dan Mitsubishi telah menjual sebanyak 1.52 juta kenderaan bersama-sama. Model pertama yang melancarkan barisan pemasangan di kilang NMKV adalah Nissan DAYZ, yang juga dijual sebagai kereta Mitsubishi eK dan eK custom pada bulan Jun 2013. Pada Februari 2014, mereka melancarkan Nissan DAYZ ROOX dan Mitsubishi eK space dan eK space custom.

Mac 2019 menyaksikan model pengganti yang telah diubahsuai sepenuhnya dilancarkan. Dari Nissan, adalah model DAYZ baharu. Dari Mitsubishi, eK Wagon dan eK X (disebut cross). Setahun kemudian, kenderaan baharu Nissan dipanggil Roox dan Mitsubishi melancarkan eK space baharu dan eK x space (cross space).

Pada setiap peringkat, mereka telah bekerjasama dengan erat untuk membuat reka bentuk yang berbeza untuk setiap jenama. Namun, mereka juga menggabungkan kekuatan jenama masing-masing untuk mencipta lebih banyak nilai untuk pelanggan masing-masing.

Kilang Mizushima, di mana Mitsubishi menghasilkan untuk dirinya sendiri dan bagi pihak Nissan, akan diperluas lagi. Pelaburan sekitar RM300 juta telah dicurahkan ke kilang itu. Ini akan membolehkan kedua-dua syarikat membuat persiapan untuk pengeluaran kereta kei elektrik. Kita mungkin boleh mengharapkan kerjasama lebih lanjut antara dua syarikat gergasi automatik berkenaan dengan elektrik dan pengeluaran kereta pada masa akan datang kerana pakatan tersebut telah memberikan keutamaan pembangunan serantau bagi setiap jenama.

Previous post

Permintaan Untuk SUV Semua Segmen Terus Berkembang Di Malaysia

Next post

Replika Lamborghini Sián FKP 37 LEGO Saiz Penuh Dipamerkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *