Bisnes

Subaru Akan Tutup Kilang Di Jepun Kerana Kekurangan Cip

Subaru tidak sebut tempoh penutupan kilang.

Subaru Jepun terpaksa menghentikan pengeluarannya kerana kekurangan semikonduktor global yang berterusan. Pengilang pakar pacuan semua roda ini telah bergabung dengan senarai pengeluar kereta yang terus berkembang untuk menghentikan pengeluaran kerana masalah bekalan cip. Subaru akan menutup dua kilangnya di Gunma dari 16 Julai hingga diberitahu kelak.

Terletak di barat laut Tokyo, kedua-dua kilang ini merupakan pangkalan operasi utama pembuat kereta Jepun ini, dan bertanggungjawab untuk menghasilkan hampir semua barisan kenderaan pacuan semua roda dan juga kereta sport terkini.

Oleh itu, pengedar di Amerika Utara telah diberi amaran oleh pembuat kenderaan bahawa bekalan Forester, Crosstrek, BRZ dan WRX dalam perjalanan ke sana akan terhad pada masa yang akan datang. Masalah semakin meningkat dengan inventori Subaru A.S. habis bekalan kepada hanya sembilan hari pada akhir bulan Mei. 

Nasib baik untuk calon pembeli Subaru di sini di Malaysia, bekalan XV dan Forester yang popular di dalam negara tidak harus terjejas, kerana kedua-dua model ini kini masing-masing dipasang di Segambut dan Thailand. Bahkan ada beberapa tawaran yang agak baik ditawarkan pada masa ini, tetapi masalahnya tidak ada bilik pameran fizikal yang buka kerana PKP di seluruh negara yang sedang berlangsung.

Sementara itu, kembali ke topik yang lebih serius mengenai kekurangan semikonduktor, krisis ini sebenarnya telah lama mempengaruhi industri automotif. Walaupun penjualan kereta meningkat secara menyeluruh dari masa pandemi tahun lalu, banyak pembuat kenderaan bagaimanapun tidak dapat memenuhi permintaan yang meningkat yang dialami ketika ini kerana kekurangan mikrocip.

Pertemuan faktor yang merangkumi penutupan kilang dan ledakan permintaan elektronik dalam beberapa tahun kebelakangan ini disebabkan oleh kekurangan cip yang teruk di seluruh dunia. Walaupun hakikat bahawa kereta semakin maju dari segi teknologi, dan dengan itu memerlukan lebih banyak cip juga harus disalahkan di sini. 

Sekarang pada masa ini, tidak ada tarikh akhir yang pasti untuk berakhirnya bencana panjang ini untuk menggegarkan industri automotif. Pelbagai syarikat automotif dan kerajaan sedang berusaha dan membuat perjanjian untuk memastikan kilang mereka beroperasi atau kembali dalam talian secepat mungkin, tetapi mungkin dugaan yang tidak terlalu konservatif bahawa cerita seperti Subaru ini mungkin masih perkara biasa sekurang-kurangnya satu tahun akan datang.

Cerita asal Joshua Chin

Previous post

Infiniti QX60 Serba Baharu Debut Dengan ZF Auto 9-Speed

Next post

Borgward China Memfailkan Kemuflisan Julai 2021 Ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *