Bisnes

Great Wall Motor Membeli Dan Menaiktaraf Bekas Kilang General Motors di Thailand

Pembuat kenderaan automatik China Great Wall Motor memusatkan perhatian mereka kepada pengembangan di Thailand.

Landskap automotif berubah dengan pantas di seluruh dunia. Penguasaan marque Jepun ditentang oleh pembuat kenderaan China yang akan datang. Buat masa ini, pengembangan barang buatan China mensasarkan Asia Tenggara, Australia dan New Zealand. Nama terbaharu untuk membuat gelombang di wilayah kami adalah Great Wall Motor, pemilik jenama Haval, Wey, dan Ora.

Minggu depan, Great Wall Motor akan membuka kilang di Thailand yang dikuasakan Ai (artificial intelligence). Kilang ini terletak di Rayong tepat di sebelah kilang Ford Motor Company yang ada. Ia dibuka oleh General Motors (GM) pada tahun 2000. Namun, setelah 20 tahun beroperasi, GM memutuskan untuk menarik diri sepenuhnya dari pasaran Thailand, yang mengakibatkan kehilangan jenama Holden sama sekali, yang mengambil traknya dari kilang Thailand ini. .

Setelah keluar dari Thailand setahun yang lalu, telah dipersetujui bahawa Great Wall Motors akan memperoleh kilang tersebut. Perjanjian ini ditandatangani pada Februari 2020, beberapa bulan sebelum GM menarik diri dari Thailand. Great Wall Motors sejak itu telah melakukan pengubahsuaian yang meluas kepada kemudahan tersebut. Menurut Nikkei Asia, syarikat gergasi automotif China itu mencurahkan sejumlah AS $ 726 juta untuk pengembangannya ke Asia Tenggara.

Kini, kerja-kerja pengubahsuaian sudah selesai dan Great Wall Motors tinggal beberapa hari saja lagi dari membuka pintunya. Ini akan menjadi kilang Asia Tenggara pertama mereka, tetapi harus diperhatikan bahawa Haval dipasang secara tempatan di bawah kontrak di Gurun, Kedah.

Great Wall mengatakan bahawa mereka akan menghasilkan kacukan di Thailand buat permulaan. Kemudian, kenderaan elektrik akan dibuat. Itu mungkin bermakna Ora R1. Kapasiti pengeluaran awal kilang adalah 80,000 unit setahun.

Kilang Rayong

Kilang itu dimodelkan sebagai salah satu kilang General Motors di Eisenach, Jerman. Ia telah menghasilkan banyak model kereta dan trak penumpang untuk jenama Chevrolet dan Holden, termasuk:

  • Optra
  • Aveo
  • Captiva
  • Colorado
  • Sonic
  • Cruze
  • Trailblazer

Pada akhir operasi kilang dengan GM, ia telah menghasilkan 934,758 Chevrolet Colorados.

Previous post

Pemegang Hyundai Loyalty Card Dapat Diskaun Ekstra Untuk Alat Ganti Dan Kos Buruh

Next post

Maktab Tentera Diraja Muncul Juara Program Toyota Eco Youth ke-20

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *