BisnesUndang - Undang

Goodyear Malaysia Kalah Dalam Pertikaian Mereka Terhadap Pekerja Asing

Akhirnya, berita baik untuk pekerja asing di Malaysia kerana perniagaan besar dipaksa oleh Mahkamah Perusahaan Malaysia untuk membayar gaji yang sepatutnya dibayar yang tertunggak.

Kes ini terungkap pada 31 Mei 2021 apabila sebilangan pekerja asing di kilang tayar Goodyear Malaysia di Shah Alam, Selangor mendakwa bahawa mereka dilayan secara tidak adil dengan gaji rendah.

Para pekerja mengemukakan keluhan mereka kepada seorang peguam yang telah mengajukan aduan mereka ke Mahkamah Perusahaan Malaysia.

Reuters baru saja berkongsi berita bahawa Mahkamah Perusahaan Malaysia telah memutuskan lebih dari seratus pekerja asing dalam pertikaian buruh terhadap pengeluar tayar Amerika, Goodyear Tire & Rubber Co, dokumen mahkamah menunjukkan pada hari Khamis, di tengah tuduhan gaji tidak berbayar dan penganiayaan pekerja di kilang Malaysia syarikat itu.

Kira-kira 250 pekerja migran telah mengajukan sebanyak lima aduan terhadap Goodyear Malaysia pada tahun 2019 dan 2020 kerana tidak mematuhi perjanjian buruh kolektif, dan menuntut sekitar RM5 juta (USD1.21 juta) dalam wang gaji tertunggak.

Para pekerja mendakwa bahawa Goodyear, salah satu pembuat tayar terbesar di dunia, tidak memberi mereka elaun syif, bonus tahunan dan kenaikan gaji walaupun faedah itu tersedia untuk kakitangan tempatan, yang diwakili oleh kesatuan pekerja.

Goodyear Malaysia berhujah bahawa pekerja migran tidak memiliki kedudukan yang sah untuk mengajukan aduan tersebut kerana mereka bukan anggota kesatuan, menurut dokumen mahkamah. Pekerja tersebut berasal dari Nepal, Myanmar dan India.

Dalam tiga keputusan mahkamah bertarikh 9 Jun dan diterbitkan pada hari Khamis, Mantan Yang Dipertua Mahkamah Perusahaan Rasidah Chik menolak hujah Goodyear, memerintahkan syarikat itu membayar balik gaji yang harus dibayar kepada 109 pekerja dan mematuhi perjanjian kolektif.

“Jelas bahawa pengadu telah membuktikan bahawa mereka semua dilindungi dalam skop perjanjian kolektif dan dengan itu mereka layak untuk menerima faedah yang disediakan,” kata Rasidah.

Goodyear Malaysia tidak tersedia untuk apa-apa komen.

“Ini hanyalah setitik nila, walau apapun masih merupakan tonggak penting dalam perlakuan pekerja migran di syarikat ini,” kata peguam buruh Chandra Segaran Rajandran.

Mereka akan mencari faedah lain dalam perjanjian kolektif yang telah dinafikan kepada pekerja, termasuk tunggakan pembayaran lebih masa dan elaun lain, tambahnya.

Mahkamah telahpun memihak kepada pekerja asing dalam dua kes tahun lalu. Goodyear telah mencabar kedua keputusan tersebut di Mahkamah Tinggi.

Goodyear juga menghadapi tuduhan kerja overtime yang tidak sah, pemotongan gaji yang salah, tidak membari pekerja akses penuh kepada pasport mereka, dan ancaman terhadap pekerja migran, lapor Reuters.

Keputusan ini akan membuka bab baharu bagi banyak pekerja asing yang dibayar gaji murah dan didera oleh pemilik kilang di Malaysia dan kes-kes baharu akan mula difailkan dalam beberapa bulan akan datang dengan menggunakan kes ini sebagai contoh.

Previous post

Volkswagen Tuntut EUR11.2M Dari Martin Winterkorn Kerana Dieselgate

Next post

Volkswagen Multivan T7 Tampil Sebagai Penggantian Transporter

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *