Cerita Auto

Flagship Lynk & Co 09 Dilancarkan Di China Berdasarkan Volvo SPA

Lynk & Co 09 menggunakan platform besar Volvo Cars yang bersara.

Lynk & Co mungkin belum memenuhi wawasannya sebagai syarikat kereta langganan dengan jangkauan Eropah, tetapi itu tidak menghalangnya daripada menjadi popular di China. Jenama ini terus berkembang dengan pelancaran model SUV utamanya, Lynk & Co 09. 09 dilancarkan pada hujung minggu di Shanghai, China dan kini merupakan kenderaan terbesar dan termahal yang ditawarkan oleh jenama kereta Sino-Sweden .

Panjang Lynk & Co 09 lebih dari 5 meter dan lebarnya hampir 2 meter. Berikut adalah ukuran khususnya:

  • 5042mm panjang
  • 1977mm lebar
  • 1780mm tinggi
  • 2984mm wheelbase

Berbanding dengan XC90, kereta ini 92mm lebih panjang , 31mm lebih sempit, 4mm lebih tinggi. Wheelbase sama. Ia cukup besar untuk 3 baris tempat duduk dengan 7 tempat duduk. Sama ada varian 5 tempat duduk tersedia tidak diketahui.

Ada 3 pilihan power Lynk & Co 09:

  • 2.0-litre petrol dengan sistem 48 V
  • Hibrid
  • PHEV

Sama seperti model Volvo, sebahagiannya dilengkapi dengan automatik konvensional 8-kelajuan yang dibekalkan oleh Aisin dan sistem pacuan semua roda yang dibekalkan oleh BorgWarner. Walau bagaimanapun, model yang lebih elektrik kemungkinan digerakkan oleh gandar belakang elektrik.

Bahagian dalaman dan luaran sama dengan banyak model Lynk & Co. Rupa mudskipper yang sama dari hujung depan, dengan dua kluster yang menonjol untuk lampu siang dan elemen yang lebih rendah untuk lampu depan. Perbezaan terbesar terdapat di gril depan, yang kini mempunyai bar menegak.

Ia membantu 09 kelihatan lebih menyerupai model unggul. Di bahagian dalam, sekali lagi, tidak banyak beza. Anda mendapat banyak skrin LCD, termasuk kelompok instrumen digital 12.3″ skrin hiburan 12.8″.

Seluruh papan pemuka menampilkan rupa yang tidak simetri. Permukaan trim seperti marmar yang menarik digunakan pada papan pemuka dan anda juga akan menemui pemilih gear seperti 911 di konsol tengah.

Lynk & Co 09 dilancarkan dari kilang Meishu di Ningbo, Zhejiang. Ini akan menjadi kenderaan pertama mereka yang dibina atas platform SPA dari Volvo Cars, kerana hanya CMA yang pernah dikongsi sebelumnya. Jangan risau, Volvo akan beralih ke SPA2 dalam setahun atau lebih, apabila pengganti XC90 dilancarkan.

Di China, Lynk & Co 09 dianggarkan berharga sekitar 300,000 yuan, atau hanya di bawah RM200,000 sebelum duti dan cukai.

Previous post

Peugeot 308 SW - Wagon Anggun Dari Perancis

Next post

Audi RS3 (2022) Bakal Hadir Dengan Enjin 400 PS Dan RS Torque Splitter

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *