Bisnes

Borgward China Memfailkan Kemuflisan Julai 2021 Ini

Borgward Tidak Hadir Pameran Auto Shanghai 2021

Borgward memulakan hidup pada tahun 1919 di Jerman dan pada tahun 1960, Borgward adalah pengeluar kereta kelima terbesar di Jerman dan pada bulan September 1961 Borgward muflis dan terpaksa menutup pintunya untuk selamanya.

Fast Forward

Kelahiran semula jenama automotif Jerman Borgward yang ikonik dengan penyokong automotif China berlaku pada tahun 2014 dan hanya 7 tahun kemudian ia kelihatan kucar kacir seperti yang dilaporkan www.pandaily.com.

Borgward mula menjual kereta di China dan Eropah selepas Foton, anak syarikat kenderaan komersial kumpulan BAIC milik negara China, memperoleh hak untuk jenama tersebut pada tahun 2014.

Cita-Cita Besar

Foton mengharap nama Borgward dapat membantu menambahkan perniagaan kereta yang berjaya ke dalam penjualan traknya. Nama Jerman mempunyai reputasi baik di China dan Foton mahu Borgward bersaing dengan pesaing automotif Jerman, Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz dan Audi.

Foton menjual 67 peratus sahamnya di Borgward dengan harga 3.97 bilion yuan (USD578 juta), kepada penyedia ride-hailing dan short-term-rental China, Ucar pada awal 2019. Ucar adalah pembeli kereta terbesar di China, dengan armada 400,000 kenderaan di 300 bandar di China. Ia mempunyai 80 juta pengguna di China.

Penggunaan kenderaan Borgward untuk perkhidmatan Ucar pada mulanya menstabilkan angka penjualan. Tetapi sejak awal ada keraguan yang cukup besar mengenai model perniagaan baharu itu.

Data penjualan terbaru dari China Passenger Car Association menunjukkan bahawa penjualan bulanan untuk Borgward hanyalah 430 kenderaan, turun sebanyak 40.3 peratus dari tahun lalu. Penjualan kumulatif dalam lima bulan pertama tahun 2021 merosot kepada 41.3 peratus tahun ke tahun kepada 2,627 kenderaan.

Taukeh Baharu China

Terdapat khabar angin di pasaran bahawa syarikat teknologi Xiaomi akan membeli Borgward Automotive di China. Dikatakan bahawa Xiaomi belum bersedia mendirikan kilang pada peringkat awal kemasukannya ke pasaran automotif kerana kos yang tinggi. Dengan membeli Borgward, mereka akan mempunyai kilang dengan barisan pengeluaran yang agak baru dengan reka bentuk kilang yang maju dengan automasi tinggi.

Pelaburan dalam single-digit bilion range akan dapat dilaksanakan melalui tujuan pelaburan yang diumumkan hingga CNY 10 bilion. Tawaran semasa masih kelihatan terlalu kecil, tetapi pelaburan akan menjadi alternatif yang menarik daripada memilih syarikat seperti BYD sebagai OEM.

Dealer Malaysia?

Masalahnya bermula dari pemilik jenama di China dan peniaga Malaysia tidak boleh disalahkan kerana persaraan ini. Sementara itu, seperti Chery dan Jin Bei yang dibuka di Malaysia, menjual beberapa kereta dan kemudian bersara, ianya adalah kumpulan pembeli pertama yang perlu bimbang sekarang mengenai alat ganti dan servis.

Previous post

Subaru Akan Tutup Kilang Di Jepun Kerana Kekurangan Cip

Next post

Pengganti Volvo XC90 Akan Menjadi EV Dengan Teknologi LiDAR

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *