Berita Auto

Mampukah Anda Membeli Sebuah Crossover Baharu Tahun Ini

Adakah pendapatan anda cukup untuk memiliki Corolla Cross yang baharu ini?

Tiba-tiba crossover berada di merata tempat dan ledakan penjualan bermula dengan Honda HR-V sekitar 6 tahun yang lalu. Ya, ‘perjudian’ yang dilakukan oleh Honda Malaysia beberapa tahun yang lalu telah membuahkan hasil. Ia membantu Honda Malaysia untuk berada di tangga teratas dalam carta penjualan kereta bukan nasional.

Hari ini, terdapat beberapa Crossover yang bersaing dengan Honda HR-V dan sehingga model 2022 HR-V tiba di Malaysia, pilihannya cukup menarik.

Kenapa Crossover

Secara umum, Crossover mempunyai jumlah kos pemilikan yang lebih tinggi berbanding hatchback (seperti Honda Jazz atau Toyota Yaris). Kenaikan kos ini dapat dibahagikan kepada sejumlah sub-kos yang berkaitan dengan memiliki Crossover. 

Pertama, kerana Crossover pada umumnya mencapai ekonomi bahan bakar yang rendah berbanding hatchback, kos bahan bakar lebih tinggi kerana tungganganya yang lebih tinggi (berbanding dengan sedan) tayar yang lebih besar dan lebih lebar dan tambah berat (berbanding dengan hatchback) seperti dengan Mazda CX3 dan Toyota C-HR.

Kedua, Crossover memerlukan penyelenggaraan tambahan berbanding dengan beberapa kereta (suspensi yang lebih teguh dan brek yang lebih besar dan dilengkapi dengan sistem 4 × 4 seperti Subaru XV).

Ketiga, kebanyakan Crossover menggunakan tayar berdiameter lebih besar dan lebih lebar daripada sedan dan oleh itu kos tayar yang dikenakan ini lebih tinggi daripada hatchback sama seperti Honda Jazz vs Honda HR-V.

Dengan semua yang ditambahkan ini adalah kos tambahan yang kecil untuk dibayar apabila anda mahukan kenderaan yang bergaya tetapi setelah beberapa tahun banyak pembeli mungkin mempersoalkan adakah jumlah kos pemilikan Crossover itu berbaloi.

Bagi sesetengah orang, mungkin tidak begitu tetapi mereka mahukan penampilan ‘cool’ yang disertakan dengan pemanduan Crossover.

Sekarang, Toyota mempunyai tawaran menarik ini untuk rakyat Malaysia dengan Crossover terbaharu mereka, Corolla Cross. Lawati laman web EZ BELI mereka dan dapatkan maklumat untuk membantu anda memiliki Crossover baharu ini dengan harga RM998.00 sebulan. Ya. Dengan harga di bawah RM1k sebulan anda boleh memandu Toyota Crossover yang baharu.

Siapa yang membeli SUV segmen pertengahan atau Crossover dan yang paling mereka sukai mengenai kenderaan mereka.

Dalam tinjauan terbaru oleh J.D. Power, lebih banyak wanita berbanding lelaki membeli SUV tahun ke tahun. Tinjauan itu menambahkan bahawa, menurut pemilik SUV Premium Kecil (Crossover), tiga perkara yang paling penting bagi mereka adalah kualiti workmanship dan kebolehpercayaan (94 peratus setuju), responsif pengendalian dan acceleration (93 peratus setuju) , dan gaya yang menonjol (84 peratus setuju).

Pemilik melaporkan bahawa perkara kegemaran mereka mengenai SUV Premium Kecil adalah (dalam susunan menurun) gaya luaran, dinamik pemanduan, reka bentuk dalaman, tempat duduk, dan enjin / transmisi. Pemilik menunjukkan bahawa perkara paling tidak digemari mereka mengenai SUV Premium Kecil adalah (dalam susunan menurun) visibility dan keselamatan, sistem kawalan iklim, sistem hiburan, ruang dan penyimpanan, dan ekonomi bahan bakar.

Secondhand

Well, pasaran kereta terpakai di Malaysia dipenuhi dengan pilihan crossover terpakai dari semua jenama dan sesuai dengan semua bajet. Yang perlu anda lakukan hanyalah meluangkan masa untuk mengimbas iklan kereta terpakai untuk mencari crossover terpakai yang sesuai dengan bajet anda.

Previous post

SOCAR Bekerjasama Dengan PDRM Untuk Menyelesaikan Jenayah

Next post

Tesla Bakal Buka Pusat Servis Pertama Di Singapura

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *