Berita Auto

HV Big Dog SUV Mungkin Dibawa Masuk Malaysia

Haval Big Dog adalah alternatif Toyota Prado yang nampak lasak dari China.

Pada Pameran Motor Chengdu tahun lalu, Haval mempamerkan dua SUV untuk pasaran China. H6 baharu, yang kini di Thailand dan juga Big Dog. The Big Dog (diterjemahkan dari “Haval Dagao”) mendapat namanya dari orang ramai tetapi diberi nama code B06 sebelum itu.

Kini ada laporan yang muncul bahawa Australia dan New Zealand mungkin juga mendapatkan SUV ini.

Ini bermakna versi pandiuan kanan sedang dalam proses! Kami tidak fikir Haval Malaysia akan membawanya ke sini melainkan syarikat itu mahu all out selepas pandemik ini.

The Haval Big Dog mendapat dua pilihan enjin. Model asasnya dikuasakan enjin turbocharged 4-silinder 1.5 liter dengan suntikan langsung yang disebut “GW4B15A”. Motor itu menghasilkan 166 kuasa kuda antara 5,000 hingga 5,600 rpm. Tork maksimum dinilai pada 285Nm antara 1.400 hingga 3.600 rpm, agak tinggi untuk enjin 1.5 liter, turbocharged atau tidak. Satu-satunya pilihan transmisi adalah transmisi dual-clutch 7-kelajuan. Penyediaan ini mematuhi piawaian pelepasan VI China. Kecekapan bahan api ialah 6.9L / 100km.

Terdapat juga yang 4-silinder turbo petrol 2 liter dengan 221 kuasa kuda dan tork 385Nm. Enjin ini mempunyai kapasiti penarik 2000kg. Secara lalai, Big Dog adalah SUV yang dipacu roda depan, tetapi kemampuan pemacu semua roda berasal dari sistem 4WD generasi ke-5 BorgWarner Haldex pilihan. Terdapat juga kunci pembezaan belakang pilihan.

Haval Big Dog berukuran 4620mm panjang dan 1890mm lebar. Wheelbase 2738mm dan tinggi 1780mm. Di China, terdapat beberapa pilihan body kit dengan sekurang-kurangnya dua gril depan dan rel bumbung yang berbeza. Ia dibina atas platform L.E.M.O.N oleh Great Wall Motor, syarikat induk Haval. Reka bentuk itu dikatakan telah dilakukan oleh bekas pereka Land Rover Phil Simmons.

Ada 9 warna:

  • jingga
  • merah
  • biru gelap
  • hijau gelap
  • hitam
  • putih
  • kuning
  • biru muda
  • biru pucat

Pergi ke sini untuk menyesuaikan diri dengannya.

Tentang Platform L.E.M.O.N.

Platform L.E.M.O.N GWM adalah platform teknologi modular yang sangat cerdas yang menawarkan kelebihan seperti berikut: fleksibiliti, prestasi tinggi, keselamatan tinggi, dan ringan.

The platform’s safety system integrates 18 typical usage scenarios collected from global users and strictly complies with the requirements of NCAP five-star safety rating and IIHS’s highest rating (“Good”). It has been subject to 124 kinds of operating condition tests and more than 8,000 virtual simulation updates and optimization.

Sebagai tambahan kepada standard dan peraturan antarabangsa, GWM juga menganalisis dan mengkaji keadaan operasi bukan standard dengan berpusat pada senario perlanggaran sebenar frekuensi tinggi.

Akibatnya, platform L.E.M.O.N. berfungsi sebagai salah satu daripada beberapa platform dalam industri yang dapat memenuhi syarat perlanggaran yang paling ketat di dunia dan meningkatkan keselamatan pemanduan pengguna dalam semua aspek.

Previous post

Semua Peminjam Dapat Moratorium Automatik 6 Bulan Tanpa Syarat

Next post

The Tank 300 Dari China Merupakan Satu Lagi SUV Kool Yang Mendapat RHD

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *