BisnesHibrid, Elektrik, Hidrogen

Tesla Panggil Balik 285,000 Kereta Yang Dibina Di Gigafactory Shanghai

Jangan risau. Recall Tesla ini nampak gayanya hanya untuk kemas kini perisian.

Pembuat kereta automatik elektrik penuh Amerika, Tesla baru sahaja memanggil balik lebih dari 285,000 kereta kerana risau tentang keselamatan sistem cruise controlnya. Recall ini melibatkan 249,885 kenderaan Model 3 dan Model Y yang dibina di gigafactory Tesla Shanghai, selain 35,665 Model 3s yang diimport.

Menurut State Administration Market Regulation China, penarikan balik sukarela ini dimulakan kerana masalah pada model Tesla tertentu di mana active cruise control boleh dihidupkan (atau dimatikan) dengan silap bila pemandu cuba menukar gear, atau jika mereka secara tidak sengaja tersentuh pemilih gear.

Kedua-duanya berpotensi mengakibatkan acceleration kenderaan yang tidak disengajakan, dan dalam kes yang ekstrem dapat menyebabkan kemalangan.

Sebagai tindak balas kepada penarikan balik itu, Tesla telah mengeluarkan kenyataan di akaun rasmi Weibo yang meminta maaf atas kesulitan yang ditimbulkan kepada pemiliknya. Pengilang EV Amerika juga berjanji akan terus meningkatkan perlindungan keselamatannya sesuai dengan peraturan keselamatan China.

tesla-shanghai-made-recall-tesla_model-3_2016-2.0

Tidak seperti penarikan balik yang lain juga, pemilik Tesla sebenarnya tidak perlu menghantar kereta mereka kembali ke pusat servis untuk mengatasi masalah keselamatan ini. Ini kerana penyelesaian untuk kesalahan ini nampaknya dapat diselesaikan dengan kemas kini perisian, yang dapat dilakukan oleh pemilik secara maya.

Rentetan kemalangan berprofil tinggi, kenaikan harga, dan kualiti (serta keselamatan) telah melanda Tesla di China sejak beberapa bulan terakhir ini. Kesemuanya telah menyaksikan penjualan merosot dalam dua bulan terakhir, yang sejak itu menyumbang kepada pengeluar EV kehilangan sekitar 4 peratus bahagian pasarannya di sana berbanding saingan domestiknya seperti Xpeng dan Nio.

Pembuat kereta Amerika ini turut menghadapi masalah kualiti produk yang serupa di tanahair sendiri, dengan penarikan balik hampir 6.000 kereta di AS baru-baru ini kerana bolt kaliper brek longgar. Namun demikian, Tesla terus meluaskan pasarannya ke wilayah lain yang menyambut mereka dengan tangan terbuka.

Tambah lagi, Model S Plaid baharu yang laju giler nampaknya telah mengumpulkan ulasan hangat dari sesiapa dan semua sahaja yang mengujinya. Jadi suka atau tidak, harapan masih terang bagi Tesla.

Cerita Asal Joshua Chin

Previous post

Renault Menandatangani Urus Janji Bateri EV Dengan Envision Dan Verko

Next post

Porsche Cayenne Turbo GT - Raja SUV Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *