Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Toyota BJ 46 Classic 4 × 4 Dipulihkan Dan Untuk Dijual Dengan Harga RM128,000

Diinspirasikan dari model Jeep Willys, BJ 46 1984 ini boleh menjadi milik anda sekarang.

Toyota BJ 20 (Land Cruiser) mungkin kenderaan off-road yang paling dikenali di dunia. Orang Inggeris akan mengatakan bahawa Defender klasik berada di tempat teratas, tetapi kita semua tahu bahawa Toyota Land Cruiser lah yang berkhidmat di setiap benua dan di lokasi paling terpencil di seluruh dunia sehingga hari ini.

Pada bulan Januari 1951, prototaip BJ dilahirkan dan ia dipanggil ‘Toyota Jeep’. Ini memulakan trend sehingga hari ini.

Sama seperti British Land Rover Defender Series 1 yang muncul pada tahun 1949, Toyota BJ 4 × 4 mempunyai kemiripan yang kuat dengan Willys Jeep Perang Dunia 2 klasik Amerika.

BJ akhirnya menjadi lebih besar daripada Jeep American dan dengan enjin yang jauh lebih berkuasa yang merupakan enjin empat silinder 2.2 liter yang memberikan 61KW pada 3.000rpm dan 215Nm yang pantas pada 1.600rpm. BJ juga merupakan 4 × 4 sambilan seperti Jeep.

Selama bertahun-tahun ia dihasilkan, BJ berkembang dan pada tahun 1960 BJ 40 dilahirkan dan pengeluarannya berterusan sehingga tahun 1984. BJ 40 kurang bermanfaat dan selama bertahun-tahun ia berkembang menjadi kenderaan utiliti sukan mewah (SUV). BJ 40 diluncurkan dengan serangkaian varian dan bentuk tubuh dalam usaha untuk menembusi pelbagai sektor pasaran luar komersial yang berkembang. Terdapat versi BJ 40 dengan wheelbase pendek, sederhana dan panjang dan dengan pelbagai enjin.

Sehingga satu dekad yang lalu, BJ 40 mengalami hanya sedikit peningkatan nilai ketika Defender mendapat perhatian dengan berbagai rumah penalaan yang menawarkan teknik moden di belakang wajah workhorse-nya. Harga Defender mula meningkat dan lebih banyak lagi ‘koboi bandaraya’ dilahirkan.

BHP_Euro5 Diesel_2021

Ini mencetuskan keghairahan dengan pemilik BJ 20 dan BJ 40 yang menyedari bahawa mereka memiliki kenderaan dengan penampilan ikonik yang serupa, tetapi dengan kebolehpercayaan, pengendalian, keselesaan dan juga penyampaian tenaga yang lebih baik. Ya, zaman kapal darat klasik dilahirkan dan menjadikanya trend membeli BJ 20 dan juga BJ 40 dari ladang, syarikat perlombongan dan juga syarikat balak dan memulihkannya balik kepada keadaan bilik pameran atau mengambil jalan yang berbeza dan menambahbaikannya menjadi 4 × 4 berkeupayaan serious.

Ya, harga kenderaan Toyota 4 × 4 ‘klasik’ ini dengan perlahan-lahan semakin mahal dan hari ini BJ 20 yang dinaik taraf boleh bermula dari RM45,000 ke atas. Varian BJ 40 keadaan kilang yang dipulihkan sepenuhnya ini yang diberi nama BJ 46 sekarang dihargakan RM128,000 dan ini mungkin kerana jumlah kerja dan alatan baharu yang telah digunakan.

Ya, dan ini adalah harga Defender yang dibaikpulih sepenuhnya, jadi tidak hairanlah RM128k adalah harga yang diminta untuk BJ 46 Toyota yang dipulihkan sepenuhnya ini.

Toyota ini dilengkapi dengan enjin 3.4-liter inline 4 diesel dengan kotak gear manual 4-kelajuan. Ia diimport ke Malaysia dari Jepun pada tahun 2015 dan mempunyai mileage lebih 60,000 batu. Ianya sedia off-road jika anda mahu mencuba sistem 4 × 4nya atau hanya mahu menggunakannya sebagai runner dengan tempat duduk bangku tepi yang boleh memuatkan 6 penumpang di belakang dan 2 di depan.

Anda boleh melihatnya dengan lebih dekat lagi jika anda mahu dengan menghubungi Encik Skantha – 012-3796671.

Previous post

Volkswagen Memperluas Pengeluaran Sistem Bateri Mereka Di Jerman

Next post

Jualan Runcit Global Mercedes-Benz Meningkat 21.8 Peratus Suku Pertama

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *