Anugerah / VOTY / Pameran MotorBerita Auto

SUV Flagship Geely Xingyue L Baharu Dibina Diatas Platform CMA

Geely Xingyue L adalah kenderaan terbarhau dari jenama China yang akan dibina di atas platform CMA.

Geely baru saja melancarkan Xingyue L di China selepas teaser bulan lalu. Ini adalah model ke-3 dari Geely yang dibina diatas platform Compact Modular Architecture (CMA), yang direkayasa oleh Volvo pada tahun 2015, dan dikongsi dengan Geely Auto Group. Dua model Geely yang lain dengan CMA adalah Geely Preface dan Geely Xingyue. Ya, sudah ada Geely Xingyue, sebuah SUV coupé.

Xingyue L ini mempunyai perkadaran SUV yang lebih tradisional dan lebih besar daripada Xingyue. Walaupun memiliki bentuk SUV konvensional, gaya secara radikal lebih modern pada Xingyue L. Sebenarnya, banyak bahan pemasaran yang mengelilingi SUV baharu memfokuskan pada falsafah reka bentuk baharu “Accelerating through Space and Time” … apa saja maksud itu.

Xingyue L juga disebut-sebut sebagai SUV flagship baharu Geely, walaupun lebih kecil dari Geely Hao Yue. Apa yang anda dapat, selain evolusi bahasa reka bentuk Geely, lebih banyak teknologi dan peralatan.

Dasar

Seperti disebutkan tadi, Geely Xingyue L dibangunkan di atas CMA, yang memberikannya jenis keselamatan, prestasi, keselesaan dan fitur berteknologi tinggi yang dapat diakses oleh kenderaan premium terkini. Komponen utama lain yang Geely bekerjasama dengan Volvo adalah enjin petrol 2.0L direct-injection turbocharged.

Enjin mempunyai dua output, dengan kuasa tinggi 175kW dan 380Nm, menghantar kereta dari 0-100km / j hanya dalam masa 7.7 saat. Varian keluaran 160kW dan 325Nm melengkapkan pecutan abad dalam masa 7.9 saat.

Ia dikawinkan dengan transmisi 7-speed wet dual-clutch Geely Group ATAU 8-speed conventional automatic yang dibina oleh Aisin. Sistem pacuan empat roda BorgWarner generasi ke-6 dengan pengedaran tork 50:50 dari depan ke belakang.

Pacuan lima mod tersedia:

  • ECO
  • NORM
  • SPORT
  • SNOW
  • OFFROAD

Lampu Depan Dan Lampu Belakang

Setiap lampu depan Xingyue L terdiri daripada 126 LED yang dapat dikawal secara individu dan tiga segmen yang berbeza. Ini membolehkan kesan pencahayaan tersuai.

Di belakang, lampu belakang dot-matriks terdiri daripada 176 LED dan disambungkan untuk membentuk jalur berterusan. Terdapat kesan cahaya yang berkaitan dengan kosmik pada jalur ini.

Dalaman

Geely Xingyue L mempunyai bahagian dalaman 2 tona, menggabungkan hitam yang digilap dengan gangsa dengan patina verdigris kehijauan klasik. Pelapis suede diaplikasikan ke seluruh dalaman dengan motif Cina.

Geely juga memperkenalkan sistem suara 10-speaker BOSE dengan teknologi pengurangan kebisingan harmonik untuk mengurangkan kebisingan enjin yang memasuki kabin. Suasana ambien 72 warna juga hadir, dan ini diprogramkan untuk bertindak balas terhadap mod pemanduan kereta.

Unit infotainment di sini adalah sepanjang satu meter. Ia menggunakan data berkelajuan tinggi 5G dan beresolusi 1920 x 720. Kesambungan 5G membolehkan ciri utama Xingyue L.

5G Dan Pemanduan Autonomi

Berkat kemampuan 5Gnya, Xingyue L mempunyai akses ke ciri pemanduan autonomi tahap 2. Di kawasan tertentu, Xingyue L dapat dipanggil dari tempat letak kereta atau diperintahkan untuk mencari tempat letak kenderaan sendiri. Ini dapat dilakukan dalam jarak 200m dari pemandu.

Ini juga berkat 12 radar ultrasonik, radar gelombang 5 milimeter, 4 kamera pandangan sekeliling definisi tinggi, 1 kamera monokular, 1 dashcam, 1 kamera dalaman dan 24 sensor persekitaran. Tu dia, teknologi tinggi!

Geely Xingyue L dilengkapi dengan kemas kini firmware over-the-air untuk memastikan kereta sentiasa dikemas kini ketika syarikat itu memajukan teknologinya.

Previous post

2022 Facelift Lexus ES Didedahkan

Next post

Maserati Levante Hybrid Hadir Dengan 330 HP

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *