Kemalangan / Rosak / Recall

Satu Lagi Keajaiban Perodua Myvi Dalam Kemalangan 7 Kereta PLUS Highway

Penumpang Perodua Myvi ini masih hidup.

Tidak ada nyawa yang terkorban dalam kemalangan ngeri ini yang disebabkan oleh sebuah lori hilang kawalan. Kami mendapat laporan pada hujung minggu lalu mengenai pile-up 7 kereta yang berlaku di Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS), setelah sebuah lori dilaporkan hilang kawalan dan tergelincir lalu merempoh lalu lintas.

Berlaku sekitar jam 4.50 petang pada 23 April (Jumaat) di sepanjang kilometer 445.6 lebuh raya arah utara sebelum plaza tol Rawang, dan tidak ada laporan kematian akibat kemalangan ngeri ini.

Namun, ada kecederaan serius yang dilaporkan dialami oleh mangsa kemalangan ini, tetapi tidak mengejutkan memandangkan betapa remuknya Perodua Myvi berwarna putih ini. Ia antara 7 kereta yang terlibat dalam kemalangan ini dan mengalami kerosakan yang paling teruk, setelah dihempit sehinggakan ia hampir tidak dapat dikenali.

Tidak ada satu panel pun yang tidak remuk, malah sel penumpang seolah-olah sehelai kertas yang dicrumple. Bukti kepada fakta bahawa kemalangan ini pasti berlaku pada kadar kelajuan yang sangat tinggi, untuk menghasilkan kekuatan hentaman yang begitu besar sehingga dapat menghempapkan Myvi ini.

Kenderaan lain yang terlibat dalam kemalangan ini tidak mengalami nasib ngeri Perodua Myvi ini. Walaupun kerosakan yang dialami oleh kereta-kereta lain ini masih cukup parah, dengan sedan Perdana dan 3-Series keduanya berubah menjadi hatchback setelah boot mereka hancur sepenuhnya.

Honda Civic dan Chevrolet Captiva juga mengalami kerosakan sederhana kepada belakang masing-masing akibat kemalangan ini.

Kabin lori yang terlibat hanya mengalami kerosakan sedikit akibat kemalangan itu, tetapi trelernya terbalik ke sisinya. Menyebabkan semua muatannya tumpah ke lebuh raya mengakibatkan kesesakan lalu lintas sejauh 9 km yang berlaku pada waktu sibuk di lebuh raya.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Ketua Polis Daerah Gombak Asisten Komisioner Arifai Tarawe mengenai kejadian ini, pile-up ini sedang disiasat mengikut Seksyen 43 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Dia juga meminta orang ramai yang menyaksikan atau mempunyai maklumat mengenai kemalangan itu untuk tampil dalam membantu siasatan, yang boleh dilakukan dengan menghubungi Pegawai Penyiasat Trafik, Inspektor Zharif Zakaria di 013-2969222 atau Bilik Operasi Ibu Pejabat Polis Daerah Gombak di 03-61262222.

Artikel Asal Joshua Chin

Previous post

Scania Menjalankan Ujian Rintis Ke Atas Penyelesaian Bahan Api Boleh Diperbaharui dan Elektrifikasi untuk Projek IMBRT IRDA

Next post

Honda Akan Menjual Hanya Kenderaan Elektrik Menjelang 2040

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *