Bisnes

Jualan Runcit Global Mercedes-Benz Meningkat 21.8 Peratus Suku Pertama

Mercedes-Benz Cars menyerahkan 590,999 kereta penumpang pada suku pertama, mencapai pertumbuhan dua digit pada April 2021.

Ketika dunia berusaha sebaik mungkin untuk mengatasi pandemik Covid-19 dan pemerintah berusaha untuk menjaga ekonomi masing-masing, kita terus menggunakan produk dan perkhidmatan untuk menjaga kewarasan kita di mana mungkin. Inilah sebabnya mengapa sebilangan perniagaan terus berkembang, tidak semuanya dan mengapa ada orang yang tiba-tiba mempunyai wang untuk membeli lebih banyak produk premium, seperti kereta mewah.

Ya, pasaran kereta mewah benar-benar melihat peningkatan penjualan di seluruh dunia dan juga Malaysia dan kita telah melihat beberapa bulan kebelakangan ini model tertentu habis dijual selepas pelancaran dan beberapa yang lain mempunyai senarai menunggu yang semakin meningkat.

BHPetrol_Euro5-Diesel_Web-Banner_BM_GoHedGostan_650x85_FA-3

Kemudian ada gerakan untuk menjadikan mobiliti bertenaga bateri menjadi keutamaan dan dipercepatkan oleh kebanyakan pemerintah yang mengambil berat tentang masalah perubahan iklim.

Mercedes-Benz Cars menjual 590,999 kereta penumpang (+ 22,3%) pada suku pertama tahun 2021 yang didorong oleh penjualan runcit China dan AS serta permintaan yang kukuh untuk hibrid plug-in dan kenderaan semua elektrik. Di Eropah, satu daripada empat kereta yang dijual oleh Mercedes-Benz dan Smart adalah xEV. Di peringkat global, hibrid plug-in dan kereta elektrik merangkumi sekitar 10% daripada keseluruhan penjualan, dengan kira-kira 59,000 unit dan lebih daripada 16,000 kenderaan semua elektrik dijual.

EQA, yang disajikan pada bulan Januari, mencapai tahap pengambilan pesanan dan pertanyaan pelanggan yang tinggi. “Dengan sekitar 20,000 pesanan telah diterima, maklum balas pelanggan untuk EQA memberikan permulaan yang dijanjikan untuk Mercedes-EQ tahun 2021 kami,” kata Britta Seeger, Anggota Lembaga Pengurusan Daimler AG dan Mercedes-Benz AG yang bertanggungjawab untuk Pemasaran dan Jualan. Penyerahan EQA pertama dimulakan pada akhir bulan Mac.

Dengan EQS, EQB dan EQE, tiga lagi pelancaran perdana dunia Mercedes-EQ akan berlangsung pada tahun 2021 untuk mengembangkan lagi rangkaian enam model semua elektrik Mercedes-Benz Cars.

“Kami akan terus mengikuti kelajuan elektrifikasi: Pada 15 April, kami telah persembahkan EQS sebagai model unggul elektrik kami. Saya yakin bahawa EQS akan memikat pelanggan di seluruh dunia kerana ia adalah game changer dari segi pengalaman memandu dan servis yang berkenaan ”, kata Britta Seeger. Syarikat ini juga akan terus memperluas rangkaian produk xEVnya yang luas dan menarik dengan menawarkan pelanggan sekitar 30 varian hibrid plug-in hingga akhir tahun 2021.

Kekurangan bekalan di seluruh dunia komponen semikonduktor tertentu mempengaruhi penyerahan pada suku pertama dan akan terus mempengaruhi jualan suku kedua. Syarikat mengawasi keadaan dengan teliti dan sentiasa berhubung dengan pembekal.

Penjualan kereta penumpang Mercedes-Benz mengikut kawasan dan pasaran

Penjualan Mercedes-Benz di rantau Asia Pasifik meningkat 46.6% disebabkan oleh perkembangan penjualan yang berterusan di China: di mana rekod baharu dicapai dengan 222,520 kereta diserah pada suku pertama (+ 60.1%). Pada bulan Januari, penjualan di China hampir mencapai tonggak 100,000 kenderaan dalam satu bulan.

Di rantau Eropah, penyampaian jenama kukuh walaupun terdapat PKP berterusan di kebanyakan pasaran pada awal tahun melebihi sedikit suku pertama 2020 (+ 1,8%). Di Jerman, Mercedes-Benz menjual sejumlah 54,446 kereta (‑15.4%). Penjualan di wilayah Amerika Utara berjumlah 88,318 unit (+ 12,5%) dengan 78,256 kereta penumpang dihantar kepada pelanggan di AS (+ 15,5%). Lebih-lebih lagi di Amerika Syarikat, Mercedes-Benz adalah jenama kereta mewah paling laris pada suku pertama.

Jualan unit Mercedes-Benz Cars & Vans

Mercedes-Benz menjual 581,270 kereta di seluruh dunia dari Januari hingga Mac (+ 21.8%). Dengan jumlah lebih dari 50,000 pesanan yang diterima, permintaan pelanggan dan pengambilan pesanan tetap berada pada tahap tinggi untuk S-Class yang baharu.

Lebih-lebih lagi, S-Class (+ 17.0%), SUV (+ 54.3%) dan E-Class saloon dan estet (+ 23.9%) dicapai pada S1 kadar pertumbuhan dua digit yang kuat dalam penghantaran. Pada jenama Smart, penjualan unit global berjumlah 9,729 kereta mikro bandar dua dan empat pintu – pertumbuhan yang kuat sebanyak 65.9% kerana permintaan tinggi di Jerman untuk kenderaan semua elektrik.

Walaupun terdapat PKPB di beberapa negara, Mercedes-Benz Vans menjual lebih banyak van komersial pada suku pertama tahun 2021 berbanding tempoh yang sama tahun sebelumnya (+ 18.2%).

Secara keseluruhan, 76,328 Sprinter, Vito, Vito Tourer dan Citan van dijual dari Januari hingga Mac. Khususnya, di AS dengan suku pertama yang terbaik dan di Eropah, Mercedes-Benz Vans komersial lebih banyak dijual berbanding dengan tempoh yang sama tahun sebelumnya. Di Eropah, eSprinter dan eVito menyumbang kepada pertumbuhan.

“Dengan hampir 1.200 van elektrik dijual pada suku pertama, kami melebihi hasil tahun lalu sekitar 150% pada tempoh yang sama. Ini menggarisbawahi tujuan strategik kami untuk ‘memimpin dalam drive electrive’,” kata Marcus Breitschwerdt, Ketua Mercedes-Benz Vans. “Pada separuh kedua tahun ini, kami akan memperkenalkan Citan baharu ke pasaran, diikuti dengan versi elektrik tahun depan. Ini akan menjadikan kita penyedia van elektrik di setiap segmen. “

2021auto, Jualan Global, Jualan Mercedes-Benz,

Previous post

Toyota BJ 46 Classic 4 × 4 Dipulihkan Dan Untuk Dijual Dengan Harga RM128,000

Next post

BWM M3 Dan M4 Competition Kini Dalam Versi xDrive

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *