Hibrid & Elektrik

Hyundai Tucson Plug-in Hybrid Mungkin Datang Ke Malaysia Tidak Lama Lagi

Tucson ini mungkin dibina di Indonesia untuk pasaran ASEAN.

Kini hadirlah ground-breaking model 2021 Tucson yang baharu dengan powertrain hibrid plug-in.

Tucson Plug-in Hybrid serba baharu ini akan dilengkapi dengan powertrain yang kuat dan cekap. Sistem ini berdasarkan enjin 1.6-liter T-GDi Smartstream generasi ketiga. Ini dipadankan dengan motor elektrik 66.9 kW dengan tork maksimum 304 Nm dan bateri polimer lithium 13.8 kWh. Digabungkan, enjin petrol dan motor elektrik memberikan kuasa maksimum 265 PS dan tork maksimum 350 Nm.

Sistem ini dipadankan dengan transmisi automatik enam-kelajuan (6AT) yang dikendalikan melalui shift by wire dan pacuan empat roda standard.

Tucson Plug-in Hybrid yang baharu juga dilengkapi dengan Active Air Flap yang menyesuaikan pengambilan udara bergantung pada suhu coolant enjin, kelajuan kenderaan, dan banyak lagi. Tujuan fungsi ini adalah untuk meminimumkan rintangan udara dan memaksimumkan kecekapan bahan bakar.

Saingan Semasa

Di segmen SUV kelas pertengahan di Malaysia, Honda CR-V telah menjadi pemimpin pasaran dengan margin yang jauh sejak model pertamanya dan Tucson harus bersaing dengan Kia Sportage untuk tempat kedua, model demi model. Dengan ciri dan penilaian keselamatan yang tinggi, The Tucson tidak mengecewakan pembeli Malaysia dalam kemampuannya sebagai kenderaan keluarga.

Pada bulan November 2019, Hyundai Motor Group mengumumkan rancangan mereka untuk membina kilang pembuatan utama di Indonesia. Disebutkan bahawa SUV, MPV dan sedan akan dibina di sana untuk pasaran negara-negara ASEAN. Ini termasuk Tucson Hybrid Plug-In ini.

Sistem hibrid plug-in untuk pemanduan pelepasan rendah, tanpa kompromi

Sistem hibrid plug-in pada Tucson serba baharu membolehkan kecekapan bahan bakar maksimum digabungkan dengan keseronokan memandu yang hebat. Seperti semua kenderaan hibrid, ketika memandu perlahan, Tucson Plug-in Hybrid serba baharu ini digerakkan oleh motor elektrik sahaja, yang menghasilkan pemanduan yang tenang dan tanpa penggunaan bahan bakar.

Pemandu juga boleh beralih ke pemanduan elektrik sepenuhnya berdasarkan permintaan dengan menekan butang masing-masing, mendapat manfaat daripada jarak pemanduan elektrik lebih dari 50km (estimate WLTP dalaman *).

Dilengkapi dengan pengecas on-board 7.2 kW, Tucson Plug-in Hybrid boleh dicas di stesen pengecasan EV atau menggunakan kotak dinding rumah.

Ruang di dalam yang luas berkat penempatan bateri pintar

Berkat pemasangan bateri voltan tinggi yang cerdas di bahagian bawah badan, Tucson Plug-in Hybrid menawarkan ruang kabin dan kaki yang luas. Penumpang belakang dapat menikmati ruang kaki 955mm. Sementara itu, ruang but malah dinaikkan berbanding Tucson sebelumnya, menawarkan keseluruhan 558 liter (+ 9%) untuk bagasi dengan tempat duduk tegak dan hingga 1,737 liter (+ 15%) dengan tempat duduk dilipat.

Bersedia untuk pelbagai jalan dan medan

Untuk pengalaman SUV yang sebenar, pacuan empat roda (4WD) datang standard dengan Tucson Plug-in Hybrid serba baharu. Ia dilengkapi dengan teknologi pacuan empat roda Hyundai HTRAC dan selector Mode Terrain untuk pemanduan yang selamat di kawasan yang mencabar. HTRAC boleh mengagihkan daya pemanduan secara bervariasi ke roda depan dan belakang bergantung pada keadaan daya tarikan dan keadaan pemanduan, sementara selector Mode Terrain akan mengoptimumkan power, tork dan brek bergantung pada keadaan jalan yang dipilih oleh pemandu.

Pilihan Electronically Controlled Suspension (ECS) menggunakan teknologi redaman adaptif untuk memberikan ciri pemanduan serba boleh, bergantung pada keadaan dan pilihan pemandu. ECS mengawal peredam kenderaan secara automatik dan berterusan untuk memaksimumkan keselesaan dan prestasi pemanduan. Pemandu juga dapat menyesuaikan ciri ECS dan stereng dengan memilih Eco atau Sport Mode.

Ciri-ciri ini menyumbang kepada keseronokan memandu SUV yang hebat ini.

Tucson serba baharu adalah wira teknologi pintar dengan reka bentuk yang menonjol. Seperti variasi powertrain yang lain, versi hibrid plug-in dari Tucson serba baharu menonjolkan reka bentuk progresifnya, yang menggabungkan garis, sudut dan bentuk tajam, serta lampu tersembunyi Parametrik.

Beberapa ciri teknologi berorientasi manusia memungkinkan pengalaman pengguna yang intuitif, termasuk kluster digital 10.25 inci tanpa housing dan paparan AVN 10.25 inci dengan perkhidmatan kereta yang disambungkan dengan Hyundai Bluelink®. Pengguna Bluelink® juga dapat memeriksa tahap pengecasan bateri Tucson Plug-in Hybrid dan mengatur tetapan pengecasan melalui aplikasi.

Di samping itu, sistem bantuan pemandu terbaik Tucson yang baharu dan ciri keselamatan aktif menjadikannya salah satu kenderaan paling selamat di pasaran. Antara lain, Remote Smart Parking Assist (RSPA) membenarkan kereta meletak kenderaannya sendiri, dengan mengambil alih tekanan dari pemandu dalam keadaan parkir yang sukar. Highway Driving Assist (HDA) memastikan kereta berada di tengah lorongnya sambil menyesuaikan kelajuan berdasarkan data navigasi dan lalu lintas di sekitarnya, misalnya untuk selekoh yang akan datang di lebuh raya.

Parking Collision-avoidance Assist, tersedia secara eksklusif dalam Tucson Plug-in Hybrid, membantu mengelakkan perlanggaran dengan rintangan di bahagian belakang sambil gostan pada kelajuan rendah. Sistem ini mengeluarkan amaran yang dapat didengar dan visual dan menggunakan brek apabila perlu. Pelbagai ciri keselamatan lain menyumbang untuk meningkatkan penglihatan, melindungi penghuni tempat duduk depan dan belakang, dan mencegah perlanggaran.

Tucson Plug-in Hybrid serba baru akan tersedia di Eropah mulai musim bunga 2021.

Previous post

Tanggapan Pandu Uji Lotus Evija Oleh MD Matt Windle

Next post

Pelancaran Global Generasi ke-11 Honda Civic Sedan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *