Berita Auto

Toyota Corolla Cross Mungkin Dijual Kurang RM120K

UMW Toyota akan segera membawa Corolla Cross versi pemasangan tempatan ke Malaysia.

Sejak jenama tempatan mula memandang SUV kompak dengan lebih serius, UMW Toyota bertindak balas dengan sesuatu yang belum pernah mereka lakukan sebelum ini. Sudah lama diketahui bahwa mereka akan membawa Toyota Corolla Cross sebagai model pemasangan lokal di kilang Bukit Raja mereka. Namun, khabar angin mengenai titik harga yang dimaksudkan sekarang mulai muncul.

Toyota-Corolla-Cross-Front-Left-2.0

Nampak gayanya, UMW Toyota berhasrat untuk meletakkan Corolla Cross pada harga sekitar RM120,000. Ini sebenarnya cukup menarik kerana beberapa sebab.

Toyota-Corolla-Cross-Dashboard-3.0

Pertama sekali, ini akhirnya memberikan Honda HR-V saingan langsung dari Toyota. Ya, Toyota pernah menawarkan C-HR di Malaysia pada masa lalu, tetapi kereta itu diimport sepenuhnya dari Thailand, oleh itu harga tidak kompetitif. Hakikatnya, Toyota C-HR, walaupun kelebihan mekanikalnya (suspensi belakang double-wishbone, platform TNGA) dulu berharga RM150,000 baharu, yang menandingi Honda CR-V, sebuah kereta yang merupakan satu segmen lebih besar daripadanya.

Toyota-Corolla-Cross-Interior-4.0

Dengan Corolla Cross, peranannya diterbalikkan. Harganya diletak untuk menyaingi secara langsung Honda HR-V yang sedang keluar, tetapi sebenarnya ianya kenderaan yang lebih besar.

Dari segi ukuran, Corolla Cross adalah 114mm lebih panjang, 35mm lebih lebar, 15mm lebih tinggi dan mempunyai jarak roda 30mm lebih panjang daripada HR-V. Ia juga mempunyai boot yang lebih besar, (487L vs 437L) dan sistem bantuan pemandu yang lebih maju.

Toyota-Corolla-Cross-Back-Left-5.0

Tidak seperti C-HR, Corolla Cross tidak mempunyai suspensi belakang yang bebas. Ia masih menggunakan platform TNGA, tetapi dipermudah dengan rear torsion beam yang mengurangkan kos pengeluaran. Toyota mendakwa suspensi belakang yang baharu tidak memberi kesan buruk terhadap perjalanan dan pengendalian.

Sekiranya khabar angin ini benar, Corolla Cross akan menjadi kereta ke-3 yang akan dihasilkan di kilang Bukit Raja yang baharu, yang dikatakan sebagai salah satu kilang pengeluaran yang paling mesra alam di rantau ini.

Toyota-Corolla-Cross-Factory-Aerial-View-6.0

Namun, ada beberapa faktor yang boleh mempengaruhi kejayaan Toyota dengan model ini. Yang pertama adalah persaingan dari jenama nasional. Honda Malaysia memilih ini dengan melancarkan HR-V di bawah RM100,000 pada tahun 2014. Itulah 7 tahun yang lalu. Pada masa itu, satu-satunya pesaing langsung adalah Subaru XV yang terlalu berbeza untuk menimbulkan apa-apa ancaman terhadap kejayaan HR-V.

Toyota-Corolla-Cross-Side-Left-7.0

Hari ini, Proton X50 boleh didapati dengan harga serendah RM80,000 dan X70, lebih besar daripada HR-V dan Corolla Cross, bermula di bawah RM100,000. Pasaran telah berubah secara drastik. Bukan itu sahaja, tetapi Honda secara global melancarkan pengganti HR-V yang jauh lebih tinggi. Kami tidak pasti adakah ia akan sampai di sini dalam masa terdekat …… Tetapi ini pasti menimbulkan ancaman kepada Corolla Cross.

Namun, secara keseluruhan, ini adalah langkah positif UMW Toyota, sekiranya benar. Penggemar Toyota di Malaysia telah lama menanti SUV pasaran massa atau produk crossover dari syarikat ini dengan harga yang kompetitif. Dengan harga di bawah RM120,000, Toyota Corolla Cross akan menemui banyak pembeli, kami pasti.

Previous post

Konsep e-Beetle Petunjuk Kepada Masa Depan Elektrik Volkswagen

Next post

Lynk & Co Memulakan Perkhidmatan Langganan Kereta Mereka Sendiri

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *