Bisnes

BMW, Ford, Honda, JLR dan McLaren Ingin Simpan Kereta Petrol Mereka

Mereka semua melobi tidak mahu larangan petrol lebih awal dari 2040.

Laporan terbaru dari akhbar Inggeris ‘The Guardian‘ menunjukkan bahawa Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), sebuah kumpulan lobi, mendakwa dalam pemodelan peribadi bahawa larangan tahun 2030 akan menyebabkan penjualan kereta UK turun dari 2.3 juta pada tahun 2025 menjadi hanya sekitar 800,000 pada tahun itu.

Keep-Petrol-Cars-Jaguar-F-Pace-SVR-front-2.0

Larangan enjin pembakaran 2035 yang dikuatkuasakan baru-baru ini akan mengurangkan penjualan kereta Inggeris kepada kira-kira 1.2 juta pada tahun itu, menurutnya, berbanding dengan lebih daripada 2 juta jika tarikh akhir 2040 dibenarkan.

Keep-Petrol-Cars-JLR-front-left-3.0

BMW Group, yang juga memiliki kilang Mini dan Rolls-Royce di UK, mengatakan bahawa ‘tidak ada bukti saintifik untuk menyokong peningkatan pengambilan pasaran tinggi di UK’ untuk larangan 2040 sebelumnya, apalagi tarikh yang lebih awal. Jurucakap BMW mengatakan tuntutan itu berkaitan dengan pemodelan permintaan pengguna untuk kereta elektrik.

Keep-Petrol-Cars-BMW-X5-back-left-4.0

Keputusan kerajaan untuk tun tunda waktu itu lebih awal sebahagiannya berdasarkan pada saran dari para saintis mengenai Komiti Perubahan Iklim, yang berpendapat larangan sepenuhnya yang termasuk hibrid diperlukan pada tahun 2032 untuk mencapai tujuan de-karbonisasi UK

Keep-Petrol-Cars-Mini-Convertible-front-left-5.0

Pengilang kereta itu juga berpendapat bahawa hibrid juga harus dikecualikan dari tarikh akhir yang lebih awal, bersama dengan ambulans dan kereta mayat.

Berdasarkan petunjuk dari Komiti Perubahan Iklim, kerajaan mengungkapkan keputusannya pada bulan November, yang menyaksikan larangan kereta enjin internal combustion engine (ICE) dibawa dari tahun 2040 hingga 2030 dengan penjualan hibrid dibenarkan hingga tahun 2035.

Disokong oleh penemuan dari para pejuang alam sekitar, keputusan untuk mengawalkan larangan tersebut dianggap perlu jika UK ingin mencapai matlamat penghapusan karbonisasi.

Mike Hawes, ketua eksekutif SMMT, mengatakan tarikh akhir baharu memberi industri masa kurang dari sembilan tahun untuk meyakinkan pengguna untuk beralih ke kenderaan elektrik. “kebimbangan kami adalah sehingga kos dan kemudahan membeli, menjalankan dan mengecas kenderaan elektrik sama ada dengan harga yang berpatutan dan mudah seperti petrol atau diesel konvensional di semua segmen dan untuk semua jenis pemandu, beberapa pemandu akan berpegang kepada kereta kepercayaan mereka yang seddia ada,” katanya.

Jurucakap kerajaan mengatakan pihaknya memberikan sokongan kewangan yang besar untuk membantu peralihan industri kereta ke elektrik. “Menambah tarikh penghentian untuk semua kereta dan van akan menjadikan kita sebagai yang terpantas dalam G7 untuk melakukannya, mengurangkan pelepasan gas rumah kaca yang setara dengan lebih daripada 4 juta pengurangan kereta di jalan raya setiap tahun hingga tahun 2050. “

Keep-Petrol-Cars-Mustang-Mach-E-front-right-6.0

UK bukan satu-satunya negara dengan larangan enjin pembakaran ini. Sebilangan besar bandar Eropah, beberapa negeri Amerika seperti California dan juga Jepun telah menetapkan tarikhnya apabila hanya kenderaan elektrik yang akan dijual dan juga dibenarkan masuk ke pusat bandar utama.

Previous post

McLaren 720S GT3X - Jentera Litar Tanpa Had

Next post

Jaguar Classic Memperingati Ulangtahun ke 60 E-Type Dengan Model Ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *