Berita AutoBisnesKhidmat Masyarakat

BMW Mahu Semua Kereta Mereka Boleh Digunakan Semula Dari 2026

Walau bagaimanapun, program alat ganti kenderaan yang boleh digunakan semula telah dilakukan sejak tahun 1970-an di Toyota dan Ford.

Hari Rabu minggu lalu, Ketua Pegawai Eksekutif BMW Oliver Zipse mengumumkan arahan oleh kumpulan automotif itu untuk memiliki semua kenderaan baharu yang akan dibuat dari alat-ganti yang boleh digunakan semula mulai tahun 2025 dan sudah tentu, yang mana boleh. Ini adalah matlamat 4 hingga 5 tahun dan dengan banyak masalah di seluruh dunia sekarang, hala tuju ini harus diguna pakai oleh semua pengeluar kereta.

Strateginya adalah menggunakan seberapa banyak bahan mentah yang dapat dikitar semula dalam reka bentuk kereta. Matlamat Zipse adalah membina kereta ‘paling hijau’ di dunia, ini dikongsi oleh suratkhabar Bild am Sonntag di Jerman.

Reusable-BMWs-assemby-line-back-2.0
Produksi BMW 2 Series Gran Coupé di BMW Group Werk Leipzig

Bloomberg turut melaporkan Jumaat lalu bahawa BMW juga akan mengumumkan rancangan untuk jenama Mini-nya untuk menggunakan semua elektrik mulai tahun 2030 ketika pembuat kereta memperhebatkan peralihannya ke kenderaan berkuasa bateri.

Perkara di atas BUKAN BAHARU bagi dunia kitar semula automotif kerana pengeluar kereta seperti Toyota telah mengitar semula kenderaan mereka sejak tahun 1970-an, jauh sebelum undang-undang Eropah menjadikannya satu syarat. Arahan Eropah pada masa ini menghendaki semua pengeluar kenderaan mengitar semula kenderaan mereka ketika mereka sampai ke akhir hayat penggunaannya, misalnya melalui kerosakan akibat kemalangan atau apabila tidak dapat diperbaiki secara ekonomi atau secara teknikal.

Kerana kualiti tahan lama mereka yang terkenal, ini boleh menjadi masalah untuk model Toyota dan Lexus. Sejak 1 Januari 2015, 85 peratus setiap kenderaan mesti digunakan semula atau dikitar semula, dan 95 peratus dapat dipulihkan atau digunakan semula.

Prosesnya akan mengenal pasti bahagian yang dapat digunakan kembali, seperti enjin, bateri, alternator dan sistem stereng. Cecair, gas dan bahan serta bahagian lain akan dikumpulkan dengan selamat dan, jika sesuai, dikitar semula.

Pada bulan Disember 2007 Ford Motor Co., Chrysler LLC dan General Motors Corp mengumumkan bahawa mereka akan bekerjasama untuk menjadikan kereta dan trak mereka 100 peratus boleh dikitar semula. Pada masa itu, kenderaan Ford sudah sekitar 85 peratus dapat dikitar semula, menurut syarikat itu, yang bermaksud 85 peratus dari mana-mana kenderaan buatan Ford yang baharu pada masa itu mampu dikitar semula, bukan kerana Ford menggunakan 85 peratus bahan kitar semula.

Ini termasuk besi buruk (logam sekerap automotif menyumbang satu pertiga bahan di seluruh industri pemprosesan sekerap), dan bahagian bukan logam lain seperti ‘dulang bateri, pelindung percikan, kafan kipas enjin dan karpet.’ Syarikat tidak berkongsi jumlah pecahan bahagian kereta dan trak baharu yang berasal dari bahan kitar semula.

Pada tahun 2019, Ford mengumumkan bahawa ia menggunakan kira-kira 1.2 bilion botol plastik kitar semula setiap tahun, iaitu kira-kira 250 botol setiap kenderaan secara purata untuk pelindung bawah kenderaan di semua kereta dan SUV mereka, dan pelapik roda pada trak F-Series.

Previous post

Toyota Bakal Perkenal Crossover Elektrik Di Shanghai Motor Show

Next post

Toyota GR Supra Dengan Kit Badan Lebar Varis

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *