Kemalangan / Rosak / Recall

Lamborghini Aventador Lawan Pembahagi Jalan Bangsar – Naik Boleh Turun Tak Boleh

Contoh pengedaran berat badan yang terbaik sekali. Terlalu baik di sini sampaikan terus sangkut terapung.

Sekarang anda mungkin telah mendengar berita tentang Lamborghini Aventador S berwarna kuning yang terapung di pembahagi jalan Jalan Maarof di Bangsar. Kejadian itu berlaku semalam (1 Februari 2021), tetapi kami masih tidak pasti siapa pemiliknya, bagaimana kejadian itu berlaku atau berapa teruknya supercar Itali itu?

Menurut gambar-gambar ini, nampak macam Aventador itu terbabas naik pembahagi jalan dan berjaya mengelak dari melanggar kenderaan lain kerana tidak banyak kerosakan pada panel bodinya. Salah satu bahagian kereta yang mungkin membuat sentuhan pertama dengan pembahagi adalah bumper depannya. Kereta itu berhenti di atas rumpun pohon dan berhenti beberapa meter dari tiang elektrik.

Lamborghini Aventador S (LP740-4) adalah ‘facelift’ 2017 kepada Lamborghini Aventador yang asli (LP700-4) yang muncul pada tahun 2011. Lihat artikel ini untuk memahami barisan produk syarikat dengan lebih baik.

Berapa Teruk Kerosakanya?

Walau kerosakan awal mungkin tidak kelihatan teruk, ia pasti bukan satu pembaikan yang murah. Pemiliknya mungkin akan mengalami banyak kerosakan pada undercarriage kereta dan ini tentu akan menaikan kos pembaikan dengan ketara.

Aventador S berenjin 6.5 liter V12 sebenarnya dilengkapi dengan pacuan semua roda, tetapi off-road bukan mengikut kehendak para jurutera dengan pemanduan ini. Untuk aksi seperti itu, peminat Lamborghini harus melihat kepada Urus sebagai gantinya.

Bukan itu saja, Aventador S juga mempunyai stereng empat roda dan suspensi LDVA yang canggih. Sekiranya salah satu komponen ini perlu diganti atau diperbaiki, bilnya pasti melambung tinggi.

Yang paling mendesak adalah kemungkinan bahawa casis monokoque serat karbon telah rosak, yang sangat sukar untuk diperbaiki. Ini bukan jenis yang boleh anda ketuk atau kimpal untuk dibaiki.

Syukurlah, Lamborghini mempunyai kaedah yang diluluskan oleh ISO untuk mendiagnosis, memperbaiki dan menguji monoko serat karbon yang rosak. Mereka juga akan membawa ‘doktor casis’ mereka dengan semua peralatan sekiranya pemiliknya mempunyai wang untuk pembaikan tersebut. Lamborghini mengatakan bahawa jika mereka dapat memperbaikinya, ia akan menghasilkan casis yang 100% sama dengan yang asli.

Sebelum mereka menerbangkan semua peralatan, pusat pengedar / servis yang sah akan mengambil gambar dan mendokumentasikan kemungkinan kerosakan pada kereta. Maklumat ini dihantar kepada pakar di Lamborghini Advanced Composite Research Center (ACRC) di Sant’Agata Bolognese, Itali.


Previous post

Daihatsu Malaysia Atasi Sasaran Jualan 2020

Next post

Stellantis Akan Mempunyai 39 Kenderaan Elektrik Menjelang 2021

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *