Berita Auto

Pratonton Geely KX 11 SUV Sebelum Pembukaan Auto Shanghai 2021

KX 11 ini tersangat-sangat merupai Volvo XC90.

Di Malaysia, segmen SUV 7 tempat duduk sangat popular dan model semasa yang paling laku bermula dengan Mazda CX-8 yang dijual dari RM179,960, kemudian ada Hyundai Santa Fe yang berharga dari RM169,888, yang baharu dilancarkan Toyota Fortuner yang dijual pada harga RM172,244 dan ini mengikuti Volkswagen Tiguan Allspace yang dijual dari RM165,000. Keempat-empat SUV ini adalah model baharu dan semuanya dipasang tempatan.

Well, jika anda kaya, ada Mercedes GLB yang dilancarkan beberapa bulan lalu dan berharga dari RM269,118 dan jangan lupa Volvo XC90 yang segar yang harganya dari RM373,888.

Semua di atas popular dalam satu atau lain cara bagi rakyat Malaysia yang ingin memandu SUV dan mempunyai tempat duduk baris ketiga menambah daya tarikannya.

Geely KX 11 SUV_rear
Geely KX 11 SUV_side view
Geely KX 11 SUV_grille
Geely KX 11 SUV_nose treatment

SUV Baharu Geely

Kini muncul berita bahawa Geely akan melancarkan SUV terbaharunya dan ia akan hadir dengan 3 baris tempat duduk dan reka bentuk yang sangat-sangat Volvo. Untuk penjelasan, ya Geely memiliki Volvo Cars, jadi mempunyai studio rekaan yang dikongsi sama sudah tentu bermaksud mereka akan mempunyai kenderaan yang kelihatan sama. Lebih-lebih lagi, Geely juga mempunyai kilang enjin yang dikongsi, oleh itu anda boleh mengharapkan rangkaian powertrain yang sama seperti hibrid plug-in, elektrik penuh dan juga enjin turbocharged petrol.

Penamaan SUV

Dengan nama kod, ‘KX11’, SUV berasaskan platform CMA ini, yang merupakan platform yang sama yang digunakan dengan Volvo XC40, Geely Xing Yue dan sedan Geely Preface, berkongsi dimensi luarannya dengan SUV Hao Yue baharu Geely yang besar.

Geely Hao Yue adalah SUV D-Segment berukuran panjang 4835mm dan lebar 1900mm. Terlebih lagi, reka bentuk Hao Yue menggunakan sepenuhnya ruang di mana mesin dan kejuruteraannya mengambil ruang minimum sementara ruang kabin menepati 69 persen dari jumlah kenderaan, sekitar 6-8 persen lebih daripada purata industri.

Kuasa SUV

Menggerakkan Geely KX11 baharu ini ialah enjin empat silinder turbocharged dua liter dari Geely Xing Yue Sports Crossover. Ini adalah enjin empat silinder 2.0L yang berasaskan teknologi Volvo Car.

2.0L ini memenuhi piawaian pelepasan paling ketat di dunia, termasuk China 6b dan Euro 6d, sambil menawarkan kuasa maksimum 235bhp dan tork puncak 350 Nm, dipadankan dengan transmisi automatik Aisin 8-kelajuan. Gabungan powertrain ini membolehkan crossover Xing Yue untuk mempercepat dari berhenti hingga 100km / j hanya dalam masa 6.8 saat. Dalam SUV KX11, anda mungkin mendapat pecutan 0-100km / j yang perlahan kerana tambahan berat kenderaan.

Debut SUV Ini

SUV baharu ini dijadualkan untuk dilancar secara rasmi di Auto Shanghai 2021 pada 19 April 2021. Pengeluaran dijangka bermula pada suku ketiga, dan kereta pertama akan dihantar ke seluruh dunia sebelum tahun berakhir.

Adakah ia akan tiba di Malaysia dengan lencana Proton? Kita tunggu dan lihat.

Previous post

Land Rover Classic Bina 25 Defender Works V8 Trophy Special

Next post

GR Dan Modellista Perkenal Pakej Untuk Toyota Camry

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *