Berita Auto

Suzuki Jimny Kini Turut Dibina Di India

Sanggupkah anda membeli Jimny buatan India yang dijual di sini?

Suzuki Jimny generasi ke-4 adalah salah satu off-roader yang paling dicari hari ini dan ianya tidak menghairankan. Ia mempunyai daya tarik retro namun memenuhi harapan moden berkaitan dengan penyempurnaan dan kecekapan bahan bakar. Masalahnya ialah ketersediaan dan harganya agak tidak masuk akal. Di hampir setiap pasaran di mana Jimny telah diperkenalkan, ianya habis dijual. Suzuki bukan syarikat automotif yang besar dan tidak diwakili dibanyak negara, termasuk negara kita, syarikat itu kurang diwakili atau tidak ada langsung.

Tetapi masih ada harapan! Akhir tahun lalu, syarikat itu memperluas pengeluaran Jimny mereka ke kilang Maruti Suzuki Gurgaon mereka di India. Mereka telah meniru spesifikasi model eksport sama yang dibuat di kilang Kosai di Jepun, jadi ia tidak seharusnya mempunyai banyak perbezaan bagi pengguna akhir.

Ia masih dilengkapi dengan enjin 4 silinder K15B dan tersedia dalam pilihan manual atau automatik.

Suzuki Jimny 4 Door Production starts in India

Jimny buatan India ini ditakdirkan untuk pasaran eksport di Amerika Latin, Timur Tengah dan Afrika. Ini kebanyakannya adalah pasaran pemanduan kiri yang mereka sasar, tetapi India sendiri adalah pasar pemanduan kanan. Walaupun tidak dinyatakan secara eksplisit, kemungkinan kilang di sana mempunyai kemampuan untuk membina kedua-dua varian tersebut. Oleh itu, kita mungkin hanya melihat Jimny Made in India ke sini jika jenama Suzuki dihidupkan semula di Malaysia.

BHP diesel

Inilah siaran media mereka dengan lebih maklumat.

PRESS RELEASE

Maruti Suzuki India Limited, a subsidiary of Suzuki Motor Corporation has started production and exports of Jimny.

Jimny produced at Maruti Suzuki’s Gurgaon Plant in India shares the same specification as the export models produced at the Kosai Plant of Japan. They will be produced exclusively for exports to areas including Latin America, the Middle East, and Africa.

The current generation of Jimny was launched in 2018, and since has been favoured and receiving orders from customers throughout the world. Through its production in India, Suzuki aims to reinforce its global production structure for delivering the products to customers in the earliest possible timing.

India is one the most significant production hubs of Suzuki for producing export units, and with the production of Jimny in India, Suzuki will continue to cooperate for economic development and activity of India while contributing to the “Make in India” initiatives by the Government of India.

<Main specification of Jimny in India (same as Japan production)>

  • Overall length 3,645mm x width 1,645mm x height 1,720mm
  • Engine: 1.5L
  • Transmission: 5MT/4AT

Previous post

Pelaksanaan Penjenamaan Semula Lengkap Kia Dijelaskan

Next post

Subaru Beli 9 Juta Saham Toyota

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *