Bisnes

Alpine Cars Menandatangani Hubungan Kerjasama Dengan Lotus Cars

ALPINE DAN LOTUS MENGUMUMKAN KOLABORASI TEKNIKAL

Dengan Geely sebagai pemiliknya, Lotus Cars kini sudah siap untuk berkembang dengan pesat dan sudah ada perbincangan mengenai rangkaian kereta sport baharu yang dilengkapi dengan platform dan mesin baru. Bahkan versi elektrik penuh dan beberapa mesin yang agak pantas dan lincah untuk mencabar jenama kereta sukan yang mapan, untuk pertama kalinya dalam beberapa tahun. Sementara itu, ada berita bahawa pengeluar kereta sport lain sedang berbincang dengan Lotus untuk kerjasama kereta sport baharu.

Alpine 110 dashboard

Sebagai sebahagian daripada perkembangan Unit Perniagaan Alpine, Groupe Renault dan Group Lotus telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) untuk mengkaji sejumlah bidang kerjasama, termasuk perkembangan bersama sebuah mobil sport EV.

Pasukan Alpine dan Lotus akan melakukan kajian kebolehlaksanaan komprehensif untuk kejuruteraan bersama, reka bentuk dan pembangunan sebuah kereta sport EV dengan memanfaatkan sumber, kepakaran dan kemudahan entiti masing-masing di Perancis dan UK.

Alpine dan Lotus juga akan meneroka perkembangan tawaran perkhidmatan bersama yang menggabungkan kepakaran kejuruteraan mereka. Kerjasama untuk memanfaatkan platform sukan permotoran Alpine yang merangkumi Formula Satu hingga Endurance juga sedang dikaji.

Alpine 110_side view

Laurent Rossi, CEO Alpine, mengatakan: “Penandatanganan MoU ini dengan Lotus menunjukkan pendekatan ramping dan pintar yang kami laksanakan sebagai sebahagian daripada strategi jenama Alpine baharu. Kedua-dua jenama mempunyai legasi yang luar biasa dan kami sangat gembira untuk memulakan kerjasama ini, dari penyelesaian kejuruteraan hingga pembangunan kereta sport EV generasi akan datang. Kerjasama ini bersama dengan transformasi kita menandakan permulaan era baharu di mana kita akan menggunakan nama dan barisan Alpine maju ke hadapan. Kami meletakkan F1 di tengah perniagaan kami, memanfaatkan kepakaran dalaman kami dan rakan kongsi terbaik di dalam kelas seperti Lotus untuk menyuntikkan kereta kami dengan prestasi, teknologi dan permotoran yang unggul ”.

Phil Popham, Ketua Pegawai Eksekutif, Lotus Cars, menambah: “Pengumuman hari ini adalah langkah pertama dalam apa yang akan menjadi kolaborasi yang sangat bermanfaat antara jenama ikonik kami. Kami bangga dapat bekerjasama dengan Groupe Renault dalam kolaborasi ini – berkongsi kepakaran dan kebolehan teknikal Lotus, dan memanfaatkan rekod kejayaan kolaborasi kami yang panjang. Syarikat kami mempunyai banyak persamaan – dari silsilah perintis dalam light-weighting, hingga kereta sukan pemenang-kejuaraan yang hebat di jalan seperti yang mereka lakukan di arena sukan permotoran. Ini adalah kepadanan semula jadi dalam pelbagai hal dan perkembangan bersama sebuah kereta sport EV sangat menggembirakan bagi syarikat, peminat dan pelanggan kami di seluruh dunia. Elemen perkhidmatan bersama dalam perjanjian kami akan menjadikan kepakaran kejuruteraan kami tersedia bagi mereka yang ingin melakukan inovasi kami. “

Walaupun menghadapi banyak cabaran global pada tahun 2020, Lotus Cars juga melaporkan bahawa penjualan runcit kereta baharunya meningkat 4.4 peratus berbanding tahun 2019.

Penjualan meningkat di banyak pasaran utama di seluruh dunia sambil transformasi Lotus berterusan. Sorotan utama termasuk pertumbuhan di Amerika Syarikat, Jerman, Itali, UK, China, Singapura, Belanda dan lain-lain.

Model Lotus yang paling popular di seluruh dunia ialah Elise, diikuti Exige dan Evora.


Previous post

VinFast Vietnam Mengumumkan 3 SUV Elektrik Panduan Kendiri

Next post

Toyota Baru Mengajar Supra Cara Untuk Drift Secara Autonomi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *