Bisnes

BMW & MINI Malaysia Kini Mempunyai Jaminan Paling Teruk Sebagai Standard

Sekiranya anda peneliti industri automotif Malaysia, anda mungkin ada membaca berita terkini yang dilaporkan paultan.org. Sekiranya tidak, ringkasannya adalah: BMW Group Malaysia secara senyap-senyap menyemak pakej jaminan dan piawai perkhidmatan mereka. Agar adil, mereka juga menurunkan harga untuk menunjukkan perubahan ini dan anda masih boleh membayar jaminan dan pakej perkhidmatan secara berasingan. Tetapi mari kita bincangkan ini dengan lebih mendalam, kerana BMW beralih dari salah satu pakej jaminan dan perkhidmatan terbaik di Malaysia kepada pakej mempunyai yang terburuk dalam industri ini.

BMW Malaysia adalah salah satu yang pertama dalam industri yang giat dalam permainan jaminan ke tahap yang paling tinggi. Mereka pada dasarnya menghancurkan saingan mereka (dan beberapa bukan saingan) dengan jaminan STANDARD mereka, jaminan jarak tempuh 5 tahun / jarak tempuh tanpa had untuk kesemua kereta yang dijual syarikat. Tidak diragukan lagi ini membantu mendorong penjualan PHEV mereka, meningkatkan jumlah jualan BMW Malaysia secara keseluruhan, membantu meningkatkan nilai jualan semula bagi pemilik dan bahkan mungkin mendorong mereka yang membeli-belah di pasaran kelabu. Setiap model dilindungi, dari 1 Series hinggalah ke X7.

Program jaminan juga merangkumi perkhidmatan berjadual dan penyelenggaraan percuma sehingga 100,000km. Ini meliputi perkara-perkara seperti penukaran minyak (minyak dan penapis), penapis udara, penapis bahan bakar, penapis mikro, palam pencucuh, bendalir brek, tetapi tidak termasuk beberapa barang haus, yang sudah cukup adil.

Sambil MINI Malaysia tidak pernah melampaui batas seperti BMW Malaysia, mereka memang menggandakan tempoh jaminan mereka hingga 4 tahun dan menawarkan dan melanjutkan program penyelenggaraan selama 4 tahun dan 60,000km. Itu masih merupakan perjanjian yang baik, memandangkan betapa sedikit saingan langsung MINI dalam segmen mereka (tidak ada model CKD kompak dari mana-mana syarikat premium sehingga XC40 dilancarkan).

Sekarang mereka juga telah kembali ke waranti asal mereka. Gambar asal di sini.

Teruk ke?

Bukan 100% kerana BMW Group tidak menaikkan harga ketika meningkatkan jaminan dan pakej perkhidmatan mereka. Tetapi sekarang setelah mereka kembali ke jaminan standard era sebelum 2015/16, mereka memberikan penjimatan kembali kepada pelanggan. Pelanggan boleh memilih untuk membayar harga pra-diskaun untuk pakej jarak tempuh / perkhidmatan tanpa had 5 tahun yang sama.

Tetapi pilihan untuk menjimatkan wang di muka kini ada.

Mengapa Mereka Melakukan Ini?

Kami tidak tahu. Berikut adalah beberapa teori kami:

  1. Beberapa perkara lebih baik daripada mempunyai pilihan paling murah di pasaran. Di segmen premium, kebanyakan pelanggan menyedari nilai wangnya. Sebilangan besar pembuat kenderaan tidak mempunyai keputusan akhir untuk harga mereka, tetapi salah satu daripada beberapa perkara yang mereka kendalikan untuk menurunkan harga adalah jaminan dan pakej perkhidmatan. Untuk menarik pelanggan ke bilik pameran dengan mengiklankan harga asas yang lebih rendah adalah langkah yang baik. Mereka kemudian boleh upsell jaminan yang sama kepada mereka.
  2. Secara teori, BMW Malaysia tidak mempunyai apa-apa kerugian dan lebih banyak keuntungan (kecuali tajuk utama seperti ini) Harga lama yang sama masih ada jika anda masih mahukan jaminan lama yang sama (yang masih terkemuka di industri). Tetapi dengan berbuat demikian, mereka telah mengundang perbualan baharu dalam industri – adakah jaminan yang lebih lama bernilai dipakej dengan harga akhir?
  3. Sama seperti Apple apabila mereka mengeluarkan headphone jack dari iPhone mereka, semua ketawakan Apple, tetapi kemudian semua orang mengikutinya. Sama seperti headphone yang disertakan dan adapter pengecasan. Pergerakan seperti ini tidak memerlukan ‘keberanian’ tetapi kekuatan jenama. Dan sekali lagi, BMW menawarkan pelanggan sebagai balasan untuk jaminan yang lebih pendek – penjimatan di muka BMW atau Benz mungkin merupakan salah satu daripada dua syarikat yang dapat menjayakan ini dahulu dan ini hanya menunggu masa sahaja sebelum jenama lain turut sama.

Di permukaannya, kami berpendapat bahawa ini satu tindakan yang tidak masuk akal. Tetapi semakin lama kami memikirkannya, semakin nampak kecemerlangannya. Tetapi, kita tenguk dulu. Pelanggan Malaysia dan peminat BMW adalah yang sangat berpandangan. Oleh itu, mari kita kongsikan apakash yang saingan mereka sedang lakukan dalam hal-hal jaminan ini.

Jaminan Alternatif Yang Lebih Baik

Sekiranya anda mencari jaminan standard terbaik segmen premium, jawapannya jelas: Lexus. Mereka memberi setiap pelanggan baharu mereka jaminan jarak tempuh 5 tahun / tanpa had.

Sama seperti Lexus Malaysia ialah Audi. Mereka juga menawarkan jaminan 5 tahun. Kedua-dua syarikat tidak mempunyai kenderaan CKD, jadi kami tidak dapat mengatakan mana yang akan menawarkan ketersediaan alat ganti yang lebih baik.

Seterusnya, Volvo Cars. Jaminan mereka juga selama 5 tahun seperti biasa, tetapi terdapat jarak tempuh 100,000 km. Cukup adil, kerana 20,000km setahun adalah yang biasa dipakai oleh komuter.

Kemudian kita ada Mercedes-Benz Malaysia. Jaminan mereka terbahagi dua. Secara keseluruhan, anda mendapat perlindungan jaminan selama 4 tahun dengan jarak tempuh tanpa had. Namun, kami difahamkan, 2 tahun pertama disokong oleh Daimler AG sementara 2 tahun terakhir disokong oleh MBM. Proses liputan dan tuntutan adalah sama, jadi tidak perlu risau.

Mercedes-Benz W213 E-Class E200 SportStyle Front

Setiap satu dari semua ini lebih baik daripada yang apa yang ditawarkan oleh BMW Malaysia sebagai standard.

Previous post

Ini Sebabnya Tayar Slick Dan Jalan Basah Adalah 'Resipi Bencana'

Next post

Ford Berkembang Untuk Menutup Volkswagen Cergaz Autohaus Di TTDI

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *